Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hulks 150ste: vijf bijzonderheden uit Hülkenbergs F1-carrière

Tot dusver verscheen hij 149 maal aan de start van een Formule 1-race en dus maakt Nico Hülkenberg zich op voor een jubileum. Op het Marina Bay Street Circuit in Singapore haalt de Hulk als 36ste lid de club van honderdvijftig Grands Prix.

In zijn 149 Grands Prix heeft Hülkenberg voor vier teams gereden, trainde hij eenmaal naar poleposition en noteerde de Duitser twee snelste ronden. Wat viel er verder op? Racingnews365 zet vijf punten onder elkaar.

IJzersterk in wisselende weersomstandigheden Als het heeft geregend en de baan droogt op - of andersom - dan is Hülkenberg als de kippen erbij om een gooi naar een mooi resultaat te doen. Twee goede voorbeelden zijn de Braziliaanse kwalificatie van 2010 en de race in hetzelfde land, twee jaar later. In 2010 traint Hülkenberg zijn Williams tegen alle verwachtingen in naar pole, vierentwintig maanden later rijdt hij in een Force India aan de leiding. Beide keren kan de Hulk het niet omzetten in een mooi resultaat, maar beide keren geeft hij een visitekaartje van jewelste af door zijn sterke prestaties. Met elke bolide kan de Hulk uitblinken In een Williams rijdt hij naar pole, met een Force India gaat hij aan de leiding en tegenwoordig blinkt Hülkenberg geregeld uit in een Renault. Tel daarbij op dat de Emmeriker in 2013 een aantal keren het onmogelijke uit zijn Sauber haalt - in Zuid-Korea wordt hij vierde met een wagen die eigenlijk niet hoort mee te strijden in de top tien. Al met al is duidelijk dat het Hülkenberg niet kan deren welk materiaal hij onder zijn achterste heeft, met elke wagen kan hij overweg. Strippenkaarten voor startplaats zeven Als er één coureur is met een abonnement op startplaats zeven, dan is het Hülkenberg. Dit jaar mocht de Renault-rijder in vijf van de veertien Grands Prix plaatsnemen op de zevende startpositie, vorig jaar reikte de teller tot zeven keren. Ook in zijn Force India-tijd en zelfs met een Sauber wist de Duitser P7 op de startopstelling te veroveren. Een podium halen is zo makkelijk nog niet Wat echter ontbreekt op het prachtige cv van Hülkenberg, een man die in de juniorklassen alles en iedereen op een hoop reed, is een podiumfinish. Waar mede-middenmoters als Kevin Magnussen, Sergio Pérez en Romain Grosjean al wél (meermaals) op het ereschavot wisten te komen, moet Hülkenberg het tot op de dag van vandaag stellen met drie vierde plaatsen. Niet getreurd: ook Renault-collega Carlos Sainz is nog op zoek naar zijn allereerste Formule 1-trofee. Hülkenberg is echter wel zeven jaar ouder dan zijn Spaanse teammaat. Hulkenberg is een blijvertje Sinds 2010 is Hülkenberg vast aanwezig op de Formule 1-paddock en ook al moest hij in 2011 genoegen nemen met een reserverol bij Force India, lijkt er op korte termijn geen einde te komen aan die reeks. De Duitser is een zeer constante factor en werkgever Renault koos er dan ook voor om zijn contract te verlengen toen duidelijk werd dat Daniel Ricciardo de stal per 2019 komt versterken. Met zijn 31 jaren is Hülkenberg niet de jongste meer, maar kan hij zeker nog een hoop seizoenen meedraaien in de koningsklasse van de autosport.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'