Nico Hulkenberg leek lange tijd op weg te zijn naar punten in Bakoe, maar zag al zijn kansen in de slotfase van de race als sneeuw voor de zon verdwijnen toen Carlos Sainz en Sergio Perez crashten. Hulkenberg was op dat moment elfde en zat Franco Colapinto op de hielen in de strijd om de tiende plek en tevens het laatste nog te verdelen punt, wat na de crash van Sainz en Perez zelfs een achtste plek zou worden.
De raceleiding had echter wat tijd nodig om de race te neutraliseren met een virtual safety car, waardoor Hulkenberg vast kwam te zitten na het passeren van de dubbele gele vlag-zone. Hij verloor uiteindelijk nog posities nadat Lewis Hamilton en Oliver Bearman hem inhaalden en dus bleef hij zonder punten achter. Toen zijn team hem over de boordradio vertelde dat hij zijn posities nog voor de virtual safety car was verloren, klonk de Duitser allesbehalve blij: "Nee, dat kan niet! ****! ****! ****! ****! Ik ben zo'n grote idioot! Ik kan niet geloven dat ze er geen safety car van hebben gemaakt. Ik heb er geen woorden voor!"
Na de race gaf Hulkenberg tegenover onder meer RacingNews365 toe wat in de war te zijn geweest toen de stewards niet voor een safety car kozen. "Het ging helemaal de verkeerde kant op. Ik raakte mijn positie kwijt en er gebeurde echt een hele hoop. Ik wil niet op de details ingaan, want ik moet eerst verwerken wat er precies is gebeurd en de herhalingen wat beter bekijken. Het incident was natuurlijk best flink en overal lag vuil op de baan, maar het verbaasde me dat de stewards alleen kozen voor een dubbele gele vlag. Toen ineens kwam er weer een groene vlag, wat me uiteindelijk in de war bracht en ervoor zorgde dat ik posities verloor."
"Het waren twee hele rare laatste rondjes, die uiteindelijk slecht uitpakten in mijn geval. Ik dacht ook echt meteen aan een safety car toen ik de eerste keer langs de gecrashte auto's van Perez en Sainz reed, want ik schrok er echt van. Hoe kunnen we blijven racen als er twee auto's stilstaan op een plek waar we normaal gesproken vol gas langs rijden, terwijl er ook nog eens vuil op de baan ligt? Dat verbaasde me echt, want de stewards zijn meestal wel iets sneller. Maar dit keer ging het toch iets anders, dus dat was ongebruikelijk."
Ook interessant:
Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen
Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Zwartman
Snapte hier ook echt weinig van , ik had na de race al teruggespoeld om te kijken in de lijst wat daar nou gebeurde na de crash , en ja zag hulkenberg terugvallen in de lijst , een pitstop leek me heel onwaarschijnlijk , maar echt een totaal verkeerde inschatting van de raceleiding , te laat en VSC waren beiden fout. Of direct SC of alleen dubbel geel op de plek van het ongeluk . door deze VSC ook nog eens gedonder na afloop . en dat afwachten doe je meestal alleen in ronde 1 om ze nog even te laten racen tot ze in de buurt van het ongeval komen niet als iedereen verspreid over het veld rijdt