In het 2018-seizoen was het Renault dat zich de 'best of the rest' mocht noemen. Het team eindigde als vierde in het kampioenschap voor de constructeurs en het moraal lag na afloop van het seizoen hoog. Bovendien wist het Franse team niemand minder dan Daniel Ricciardo voor twee jaar te contracteren. Hij zou in 2019 samen met Nico Hulkenberg het gat naar de topteams moeten dichten. Dat was althans het doel van Renault voor 2019: het middenveld achter zich laten en het gat naar de top dichten, zodat er vanaf het seizoen 2020 om podiumplekken en wie weet zelfs overwinningen kon worden gestreden. Vooralsnog lijkt dat echter een utopie. De RS19 presteert wisselvallig en wordt regelmatig geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen. Renault wist slechts in zes van de twaalf races punten en daardoor gaat met een teleurstellende zesde plaats in het kampioenschap voor de constructeurs de zomerstop in. Tot overmaat van ramp is McLaren, klantenteam van Renault, bezig aan een sterk seizoen en lijken zij de meeste kans te maken om het gat naar Ferrari, Red Bull en Mercedes te dichten. Hulkenberg, die bezig is aan zijn vierde seizoen bij Renault, kan daarom niets anders dan ontevreden zijn: "Onze prestaties zijn tot nu toe benedenmaats. We moeten onszelf eens goed achter de oren krabben en afvragen hoe en waarom het zo heeft kunnen lopen." "Dit seizoen hebben we helaas veel meer diepte- dan hoogtepunten gekend en dat doet het moreel binnen het team geen goed", vervolgt de Duitser tegenover Motorsport Week . "Intern moeten we eens goed gaan analyseren waarom de ontwikkelingen die we het afgelopen jaar hebben doorgevoerd niet de gewenste effecten hebben. Hopelijk kunnen we het euvel vinden en ervoor zorgen dat de toekomstige updates wel naar behoren werken", aldus Hulkenberg.
Meest gelezen