Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Ideale strategie Formule 1 GP Italië volgens Pirelli

Qua pure snelheid lijkt Max Verstappen niet het verschil te kunnen maken op Monza, maar lukt dat dan wel qua strategie? Pirelli geeft een voorzet.

Verstappen Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen kende een dramatische kwalificatie op Monza. Zijn auto werkte niet meer in Q3 en zo moest hij tevreden zijn met een zevende startpositie. Zijn teamgenoot Sergio Perez start schuin achter Verstappen vanaf P8 en zo bezet Red Bull de gehele vierde startrij. McLaren staat daarentegen op de eerste rij en kan zo een grote slag slaan in beide kampioenschappen.

Qua pure snelheid kwam Verstappen er dus niet aan te pas tijdens de kwalificatie, maar in de race komt ook bandenmanagement om de hoek kijken. Zeker op het nieuw geasfalteerde Monza lijken de banden een belangrijke rol te spelen, ook omdat er op de vrijdag al sprake was van graining. Toch gaat Pirelli min of meer uit van een eenstopper. Een extra pitstop, die de coureurs ongeveer 25 seconden kost, is dan zeer kostbaar.

In het eerste scenario wordt er gestart op de mediums, om vervolgens over te gaan op de harde band. De enige pitstop wordt dan gemaakt tussen rondje 19 en 25. Volgens Mario Isola, de bandenbaas van Pirelli, is dat op papier de snelste strategie. Ook de omgekeerde strategie kan werken, waarbij de laatste stint dus op de gele banden wordt afgewerkt. Dan vindt de stop plaats tussen rondje 27 en 33. Een tweestopper behoort ook zeker tot de mogelijkheden. Dan start je op de mediums, gevolgd door twee stints op de harde banden. 

			© Pirelli
	© Pirelli

De vier topteams hebben in ieder geval de mogelijkheid om aan de laatste strategie te voldoen. Er is zelfs geen enkel verschil te ontdekken tussen de bandenkeuzes bij Verstappen, Perez, Lando Norris, Oscar Piastri, George Russell, Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Carlos Sainz. Alle acht de coureurs hebben nog twee setjes harde banden over, gevolgd door één gloednieuw setje mediums. Van de zachte banden hebben alle topcoureurs nog drie setjes over, al is Pirelli van mening dat het geen band is die je tijdens de race kunt gebruiken.

Het zal dus aankomen op een goede start, puike calls vanaf de pitmuur en een magistrale Verstappen om ver naar voren te komen. Ongetwijfeld zal ook de factor geluk een rol moeten spelen, want anders zal het een lastig verhaal worden voor de drievoudig wereldkampioen. Een undercut wellicht? Het maakt dat het bandenmanagement in de tweede stint wel heel erg belangrijk wordt.

			© Pirelli
	© Pirelli

Scoort Feyenoord donderdag 19 september tegen Bayer Leverkusen? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
F1 Werking McLaren-achtervleugel onthuld