Als ten overstaan van onder andere RacingNews365 Pirelli wordt uitgenodigd eens hardop te filosoferen over de ideale strategie voor de Formule 1 Grand Prix van Japan, komt Mario Isola bij een tweestopper uit, met zacht-hard-hard bovenaan het lijstje.
"We zien dat de zachte band hier 1 tot 1,2 seconde sneller is dan de medium band. Dat betekent dat als je de race wil starten op een band die je aanzienlijk meer grip geeft, je met een gok uitkomt bij de zachte band. De harde banden stellen je vervolgens in staat met iets minder grip wel langduriger te pushen.
Echter, voor Max Verstappen valt die optie af, omdat hij nog maar één setje harde banden heeft, net zoals zijn teamgenoot en de beide Ferrari- en Aston Martin-coureurs. Het goede nieuws van Pirelli is dat er varianten mogelijk zijn.
"Zij kunnen makkelijk switchen naar zacht-hard-medium. Medium-hard-hard is ook mogelijk als men niet het risico wil nemen om op zachte banden te starten. Voor iemand die in staat is de bandenslijtage binnen de perken te houden, is medium-hard-zacht misschien ook nog een optie. Daarbij profiteert diegene van een kortere laatste stint, minder brandstof aan board en meer rubber op de baan."
Anderen bekeken ook:
Sowieso hebben Max Verstappen en Sergio Perez de boel grotendeels in eigen hand door de volledige eerste startrij te bezetten. Ze moeten dan met in ieder geval één auto toch makkelijk de kop kunnen behouden en met een tweede auto in de kop kan je tactiek een sterk spel spelen.
De nummer twee kan als afstopper dienen, maar de nummer twee kan ook vroeg de pitstopcycli openen om de concurrent ertoe te verleiden meteen mee te klappen en zo een undercut uit te sluiten.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Japan 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!