Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

In de schaduw van grote broer Red Bull wist Toro Rosso te schitteren

Als je in de aanloop naar het 2019-seizoen iemand had verteld dat Toro Rosso dit jaar twee podiumplaatsen zou bemachtigen, dan was je waarschijnlijk voor gek verklaard. Het kleine broertje van Red Bull kan dan ook vol trots terugkijken op een geslaagd seizoen.

Voor Toro Rosso zal het jaar 2019 er een zijn om nooit meer te vergeten. De renstal begon het seizoen met een nieuwe en een oude naam in de gelederen. Daniil Kvyat maakte namelijk zijn Formule 1-comeback, nadat hij in 2017 juist uit het Italiaanse team was gezet, terwijl Alexander Albon zijn Formule 1-debuut maakte. Het moest en zou een beter seizoen worden dan in 2018, toen Pierre Gasly en Brendon Hartley samen niet verder kwamen dan 33 schamele WK-punten, waardoor Toro Rosso niet verder kwam dan de negende en voorlaatste plaats in het kampioenschap voor de constructeurs. In totaal finishte het rijdersduo vorig seizoen maar acht keer in de punten. Maar in 2019 veranderde dat drastisch. In totaal was Toro Rosso dit kalenderjaar namelijk goed voor 20 puntenfinishes en een 'grandioos' puntenaantal van 85, waardoor het team op slechts vijf punten van het 'grote' Renault als zesde eindigde in het kampioenschap voor de constructeurs. Sinds Toro Rosso in 2006 het licht zag kende het team nog nooit zo'n goed seizoen als in 2019. Het team liet zich niet van de wijs brengen door de rijderswissel middenin het seizoen, toen Gasly terugkwam naar Toro Rosso en Albon werd gepromoveerd naar Red Bull. Als kers op de delicieuze, Italiaanse taart mocht er in 2019 zelfs tot twee maal toe een Toro Rosso-coureur naar het podium, namelijk Kvyat in Duitsland en Gasly in Brazilië. Na de overwinning van Sebastian Vettel in Monza in 2008 was het pas de tweede en derde keer in de geschiedenis van het team dat er eremetaal mocht worden opgehaald na afloop van een Formule 1-race.

Het was het 'laatste' seizoen van Toro Rosso, aangezien het team vanaf 2020 door het leven zal gaan als Scuderia Alpha Tauri, vernoemd naar het kledingmerk van Red Bull. In de organisatie zal er komend jaar weinig veranderen. Het team zal nog steeds in de schaduw van grote broer Red Bull opereren en ook het rijdersduo Pierre Gasly en Daniil Kvyat blijft op zijn plek. Het wordt interessant om te zien hoe het Italiaanse team om zal gaan met de regelveranderingen die er voor 2021 aan zitten te komen. Omdat er aan twee auto's tegelijkertijd wordt gewerkt lijkt het een lastige taak te worden om het kunststukje van 2019, twee keer op het podium te eindigen, te herhalen. De put met Red Bull-talenten lijkt enigszins zijn opgedroogd, dus Gasly en Kvyat hoeven zich in theorie geen grote zorgen te maken over hun stoeltje, maar in de wetenschap dat Helmut Marko onverbiddellijk is, zal het duo komend jaar zeker niet bij de pakken neer gaan zitten. Al met al mag Toro Rosso meer dan tevreden zijn met het verloop van het jaar. Zodra de topteams collectief faalden stond het Italiaanse broertje van Red Bull klaar om een plek op het podium in te pikken. Misschien kwam daar soms wat geluk bij kijken, maar ook dat heb je soms nodig in de wereld van Formule 1. Eindcijfer Toro Rosso : 7,5 Luister hieronder naar de laatste F1-podcast van RacingNews365 van dit seizoen. Met gewaagde uitspraken over 2020 is de podcast met o.a. de gebroeders Coronel meer dan het luisteren waard.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'