Anthoine Hubert werd geboren op 22 september 1996 in Lyon. Als zoon van een rallycoureur begon hij al op jonge leeftijd in karts, om in 2013 de overstap te maken naar de autosport. Dat jaar won Hubert gelijk de Franse Formule 4-titel om vervolgens te promoveren naar de Formule Renault 2.0. In die klasse viel hij al op als een gedreven coureur, die zich echter altijd prettig opstelde in de omgang. Hubert kon goed opschieten met alle Franse journalisten en werd alom beschouwd als een supervriendelijke jongen. Ondanks die sympathie was hij vastberaden om zich te bewijzen als autocoureur - met als grootste uitdaging een chronisch gebrek aan budget. Hubert werd in de paddock vaak vergezeld door zijn vader en broer - even beleefd en bescheiden als Anthoine. In 2016 stapte de Fransman in bij Van Amersfoort Racing voor het Europees kampioenschap Formule 3, waarvan hij een race op de Norisring won. Hubert stroomde door in de GP3 Series: in 2017 als teamgenoot van kampioen George Russell bij ART Grand Prix, een jaar later trok hij zelf de titel naar zich toe. Dat leidde tot een test in de Formule 2 met MP Motorsport in Abu Dhabi en een racestoeltje bij BWT Arden voor het daaropvolgende seizoen. Naar eigen zeggen zat er teveel tijd tussen zijn Franse Formule 4-titel en die in de GP3 Series. En hoewel er geen wonderen van hem werden verwacht in de Formule 2, reed Hubert bij zijn debuut in Bahrein vanuit de achterhoede naar P4. Tweemaal zegevierde hij in F2-sprintraces - nota bene voor eigen publiek, in Monaco en Frankrijk. Of Hubert de Formule 1 had kunnen bereiken, zal nooit duidelijk worden. Sinds mei 2018 maakte hij echter deel uit van het opleidingsprogramma van Renault, een rol waarin hij regelmatig demonstraties mocht verzorgen in F1-bolides. In de nabije toekomst zou al wel een test volgen in een actuele Grand Prix-bolide. Anthoine Hubert was een getalenteerde Franse autocoureur, hoewel hij niet met hetzelfde tempo kon doorpakken als land- en generatiegenoten Pierre Gasly en Esteban Ocon. Bovenal stond Hubert echter bekend als een fijn persoon, zowel no-nonsense als bescheiden en altijd in voor een goed gesprek over andere zaken dan de Formule 1. Met veel dank aan enkele Franse autosportjournalisten.
Meest gelezen