De aerodynamisch minder onderlegde IndyCars komen op het Circuit of The Americas, een baan met een lengte van ongeveer vijf en een halve kilometer, ongeveer vijftien seconden tekort op de bolides uit haar Europese tegenhanger.
Het kwam de IndyCars - niet voor het eerst - op veel kritieken te staan vanuit Europa. In de Amerikaanse paddock wordt echter luchtig gereageerd op de aantijgingen dat de wagens veel slomer zijn dan de F1-bolides. "Hier wordt tenminste een echte show neergezet", grinnikt Marco Andretti, kleinzoon van de legendarische Mario Andretti, op zijn persoonlijke Twitter-account. "Normaliter scheuren wij met 240 mijl per uur (ongeveer 385 kilometer per uur, red.) over de speedways ", vervolgt Andretti in een andere tweet. "Wij gaan dus écht niet sloom! In de IndyCars beschikken we over een tiende van het budget dat de rijkste F1-teams hebben", legt de Amerikaan uit.
https://twitter.com/MarcoAndretti/status/1108736465754820609
Our budget is 400 mil less and we put on a better show. https://t.co/STYgsgwjHW — Marco Andretti (@MarcoAndretti) 21 maart 2019
De IndyCar Classic op het Circuit of The Americas wordt zondagavond (Nederlandse tijd) verreden, de start is om 18.37 uur. De race wordt in Nederland live uitgezonden op Ziggo Sport Racing, René Hoogterp verzorgt het commentaar bij de beelden. In het voorprogramma van de IndyCar-wedstrijd mag RN365-columnist Rinus van Kalmthout zijn opwachting maken in de Indy Lights-races. Voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten van oktober 2018 sprak RacingNews365 uitgebreid met ervaringsdeskundigen Arie Luyendijk en Robert Doornbos over het verschil tussen Europa en de Verenigde Staten. Teruglezen? Klik dan op deze link!
Meest gelezen