Dingen als transportkosten vallen echter wel onder de zogeheten budgetcap. Die kosten rijzen de laatste tijd de pan uit, waardoor de F1-teams zich massaal achter de oren krabben.
Red Bull wil oplossing
Al een geruime tijd roepen de meeste teambazen om een verruiming van het budgetplafond, omdat het steeds lastiger wordt om binnen de grenzen van het budgetplafond te blijven. Red Bull-teambaas Christian Horner legt uit.
"Het is een grote uitdaging. De transporten kosten zijn dit jaar bijna verdubbeld. We zien wereldwijd op vele vlakken natuurlijk de inflatie, dus daar moeten we binnen het budgetplafond rekening mee houden. We moeten deze kosten mee gaan nemen, want het heeft een effect op nieuwe onderdelen en onze mensen."
"De Formule 1 weet daar van en de FIA is er ook mee bezig. De teams proberen oplossingen te vinden, maar het is wel een zorg. Het is iets waar we vroeger of later echt naar moeten gaan kijken met zijn allen", aldus de teambaas twee weken geleden in Australië.
F1 steekt koppen bij elkaar
Deze dinsdag komen de teams, de FIA en de F1 in Londen bij elkaar om te praten over allerlei kwesties, maar de inflatie en de stijgende kosten in combinatie met het budgetplafond zal het voornaamste onderwerp van gesprek worden.Ross Brawn, Managing Director van de koningsklasse van de autosport, denkt namelijk ook dat er iets moet worden gedaan aan het budgetplafond, zo vertelt hij in Imola als RacingNews365 er naar vraagt. "De toename van de inflatie moet bekeken worden, want toen deze financiële regels werden ontwikkeld was de inflatie relatief laag en voorspelbaar. Nu is het hoog en onvoorspelbaar..."
"Als je kijkt naar de inflatie in de industrie, bij de kosten van bijvoorbeeld energie en ruwe materialen, dan zijn die op dit moment allemaal erg hoog. Er komt echter en oplossing aan voor dat vraagstuk", vertelt hij al doelend op de vergadering van de F1-commissie deze dinsdag.
De overgrote meerderheid van de Formule 1-teams zullen echter achter de plannen moeten staan als ze het budgetplafond nog dit seizoen verruimd willen zien worden. Het is nog maar de vraag of ze er met zijn allen uit zullen komen. Anders kan het zijn dat er pas in 2023 een verruiming komt binnen de financiële regels.
Ook interessant:
Perfecte comeback geeft Verstappen en Red Bull weer hoop
Na een ijzersterk Grand Prix-weekend in Italië ziet Max Verstappen de achterstand in het WK op leider Charles Leclerc bijna halveren. Is de regerend wereldkampioen weer helemaal terug in de strijd voor zijn tweede titel?
Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste podcast van RacingNews365.
Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC
Download nu de F1-kalender