Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Interessante nieuwe details van Verstappens Red Bull onthuld

Ja, al de hele week hebben we het over de sidepods van de nieuwe Red Bull RB20 van Max Verstappen, maar er is nog meer te spotten, zo analyseert onze technisch analist Paolo Filisetti.

Bazookainletrb20 1 RB20 inlets
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RacingNews365

Op het moment dat de F1-bolides op woensdagochtend de baan op reden voor hun eerste testronden tijdens de testdriedaagse in Bahrein, waren de ogen vooral gericht op Max Verstappen en zijn RB20. Wat had het team uit Milton Keynes verborgen gehouden in aanloop naar het F1-seizoen? Bij de launch hadden ze al wat dingen prijs gegeven, maar nog niet alles, zo was de verwachting.

De meeste aandacht ging uit naar het mysterie rond de sidepods en de luchtinlaten van de sidepods, die ten opzichte van de RB19 aanzienlijk zijn veranderd. Van dichtbij zien we dat er nog steeds sprake is van een horizontale luchtinlaat, die hoog op de sidepods en direct onder de uitstekende lip geplaatst is. Er is ook een verticale inlaat, die al tijdens de presentatie opviel. Deze heeft een vergelijkbare functie als de bypass duct die op de Ferrari te zien is.

Daardoor is de positie van de radiatoren vlak, met een verminderde hellingshoek aan de bovenkant van de sidepods, zoals de foto's van de auto zonder motorkap aantonen.

			© RacingNews365
	© RacingNews365

Nóg meer inlaten

De interessante details van de RB20 houden echter niet op bij de luchtinlaten van de sidepods. We zien namelijk twee grote inlaten op de twee plekken waar de halo eindigt en de twee geulen langs de motorkap beginnen.

In de praktijk worden de lange kanalen die de warme luchtstromen naar achteren afvoeren op deze manier gevoerd door twee inlaten, die ervoor te zorgen dat de warme lucht beter aan de sidepods wordt onttrokken.

			© RacingNews365
	© RacingNews365

Diffuser

Last but not least bekijken we de diffuser aan de achterkant van de F1-bolide. Als we naar het profiel van het element kijken, dan is het duidelijk dat de diffuser in feite is verdeeld in kanalen met verschillende breedtes en dieptes. In de praktijk drie aan elke kant van de centrale lijn. Het is een doorontwikkeling van het Red Bull-concept dat vorig jaar al te spotten was op de RB19.

Al met al lijkt het zeker te zijn dat Newey's nieuwste project een extreme doorontwikkeling is van het concept van de RB19 van vorig jaar. Velen zeiden bij de launch van de RB20 dat het vele raakvlakken had met de Mercedes W14, maar als je goed kijkt naar de details, dan valt dat wel mee. Kijkend naar de huidige lay-out van het koelsysteem, lijkt het dan ook onwaarschijnlijk dat Red Bull op de proppen zal komen met een extreme zero pod-versie van de huidige sidepods, zoals sommige geruchten de afgelopen dagen suggereerden.

			© Michael Potts / RacingNews365
	© Michael Potts / RacingNews365

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 wintertest Bahrein 2024 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract