Op het moment dat de F1-bolides op woensdagochtend de baan op reden voor hun eerste testronden tijdens de testdriedaagse in Bahrein, waren de ogen vooral gericht op Max Verstappen en zijn RB20. Wat had het team uit Milton Keynes verborgen gehouden in aanloop naar het F1-seizoen? Bij de launch hadden ze al wat dingen prijs gegeven, maar nog niet alles, zo was de verwachting.
De meeste aandacht ging uit naar het mysterie rond de sidepods en de luchtinlaten van de sidepods, die ten opzichte van de RB19 aanzienlijk zijn veranderd. Van dichtbij zien we dat er nog steeds sprake is van een horizontale luchtinlaat, die hoog op de sidepods en direct onder de uitstekende lip geplaatst is. Er is ook een verticale inlaat, die al tijdens de presentatie opviel. Deze heeft een vergelijkbare functie als de bypass duct die op de Ferrari te zien is.
Daardoor is de positie van de radiatoren vlak, met een verminderde hellingshoek aan de bovenkant van de sidepods, zoals de foto's van de auto zonder motorkap aantonen.
Nóg meer inlaten
De interessante details van de RB20 houden echter niet op bij de luchtinlaten van de sidepods. We zien namelijk twee grote inlaten op de twee plekken waar de halo eindigt en de twee geulen langs de motorkap beginnen.
In de praktijk worden de lange kanalen die de warme luchtstromen naar achteren afvoeren op deze manier gevoerd door twee inlaten, die ervoor te zorgen dat de warme lucht beter aan de sidepods wordt onttrokken.
Diffuser
Last but not least bekijken we de diffuser aan de achterkant van de F1-bolide. Als we naar het profiel van het element kijken, dan is het duidelijk dat de diffuser in feite is verdeeld in kanalen met verschillende breedtes en dieptes. In de praktijk drie aan elke kant van de centrale lijn. Het is een doorontwikkeling van het Red Bull-concept dat vorig jaar al te spotten was op de RB19.
Al met al lijkt het zeker te zijn dat Newey's nieuwste project een extreme doorontwikkeling is van het concept van de RB19 van vorig jaar. Velen zeiden bij de launch van de RB20 dat het vele raakvlakken had met de Mercedes W14, maar als je goed kijkt naar de details, dan valt dat wel mee. Kijkend naar de huidige lay-out van het koelsysteem, lijkt het dan ook onwaarschijnlijk dat Red Bull op de proppen zal komen met een extreme zero pod-versie van de huidige sidepods, zoals sommige geruchten de afgelopen dagen suggereerden.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 wintertest Bahrein 2024 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!