Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Interview Tom Coronel: 'We hebben samen gelachen en gehuild tijdens Dakar'

Een nieuw project brengt altijd kinderziektes met zich mee. De Dakar Rally 2018 was voor Tim en Tom Coronel dan ook een editie met 'hobbeltjes', zoals Tom het omschreef. Tom Coronel blikt exclusief met Racingnews365 terug op zijn Dakar.

De gebroeders Coronel houden van avontuur. Dat zit in het bloed van de tweeling en normaal vinden ze ook maar 'normaal'. Om die reden gingen ze in het verleden van start in de kleine buggy's. Nu was het de tijd voor het serieuze werk met 'the beast'. De door Jefferies in Amerika gebouwde buggy zag er bruut uit. Een opvallende verschijning tussen de Peugeot's, Mini's en Toyota's. Een bewuste keuze zo laat Tom Coronel weten tijdens dit terugblik op zijn zesde Dakar. " Het was erg mooi. Doordat we nu met tweeën reden heb je veel meer contact dan de afgelopen jaren. Dit was mijn allerleukste Dakar tot op heden. Het was zeker zwaar, maar we hebben ook veel mooie momenten beleefd. We hebben samen gelachen en gehuild". 'The beast' kwam wat stroef uit de startblokken dankzij koelingsproblemen en andere kinderziektes, maar eenmaal op snelheid toonde de wagen zijn potentieel. " Qua performance had ik iets meer verwacht. Ons doel was om diverse etappes in de top 15 of 20 te eindigen. Daarvoor hadden we nu nog teveel kleine problemen zoals met de koeling en de versnellingsbak. Daardoor konden we niet altijd vol gas, maar het zit zeker in de auto." De toekomst ziet er rooskleurig uit denkt Tom Coronel. Het project van 'the beast' is een driejarenplan. Dit was pas jaargang een en er is nog bijna een jaar om de auto verder te ontwikkelen. Deze Dakar stond in het teken van leren, kinderziektes ervaren en ook oplossen. De buggy kan nog veel meer dan wat hij nu liet zien. " Een plek bij de eerste 20 moet lukken. De auto heeft het in zich. Jefferies is ook de partner van Robby Gordon voor de Baja rally. Je ziet dat aan alles terug. Het is een Amerikaanse auto. Hij is dik, robuust, Amerikaans, een dikke motor, lange veerweg. Gewoon anders dan de rest en dat is ook wat wij willen. Het is een beest van een auto."

" Wij doen niet mee om anoniem mee te rijden, daar zijn er al genoeg van. Wij willen de fans laten genieten. Enerzijds door een dikke auto neer te zetten, anderzijds door ze zo goed mogelijk bij de rally te betrekken." Met weemoed denken wij terug aan de beelden van een vliegende Robby Gordon in zijn Hummer of Gordini. Vliegen dat is wat het beest van de gebroeders Coronel ook moet kunnen. " Onze auto is wat minder geschikt voor de duinen, maar komt helemaal tot zijn recht op de snelle proeven. Als het vol gas gaat dan vliegt hij gewoon over de kuilen heen alsof ze er niet zijn. Dan is hij echt waanzinnig snel!" " De auto komt nu terug naar Nederland. Daar wordt hij helemaal uit elkaar gehaald en direct naar Amerika verscheept. Met alle feedback van ons gaan ze gelijk aan de gang om verbeteringen door te voeren. Dit jaar zullen we meer testen zodat we in 2019 nog beter voorbereidt aan de start van de Dakar staan." Morgen lees je deel 2 van het interview van Racingnews365 met Tom Coronel.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi