vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Interview Van Kalmthout: "Kampioensjaar in Verenigde Staten krijgt een 9"

Waar Max Verstappen de Nederlandse autosportfan in vuur en vlam zet vanwege zijn prestaties in de Formule 1, daar probeert Rinus van Kalmthout zich een weg naar de IndyCar Series te banen. Het jonge Nederlandse talent wist in 2018 een grote stap op de ladder richting de Amerikaanse koningsklasse te zetten door kampioen te worden in de Pro Mazda-serie.

Aangezien de Amerikanen weleens last hebben met het uitspreken van de zeer Hollandse naam 'Van Kalmthout', rijdt de inmiddels 18-jarige jongeling onder het pseudoniem Rinus VeeKay. En naam maken deed hij zeker: een flitsende seizoensstart in de Pro Mazda's, noem het de Formule 3 van de Verenigde Staten, werd na een kortstondig dipje opgevolgd door een dominantie waaraan menig autosportheld een puntje kan zuigen. Met overmacht werd de Pro Mazda-titel uiteindelijk thuisgebracht in Hoofddorp.

In gesprek met Racingnews365 blikt Van Kalmthout uitvoerig terug op het voor hem zo succesvol verlopen 2018 en steekt de talentvolle tiener niet onder stoelen of banken wat het doel voor 2019 is. Al met al moet het VeeKay in 2020 aan de start van de belangrijkste Amerikaanse race van het seizoen brengen: de Indianapolis 500, een race die mentor Arie Luyendijk tot tweemaal toe (als enige Nederlander in de historie) wist te winnen.

"Uiteindelijk ben ik natuurlijk heel erg tevreden, als ik terugkijk op het seizoen 2018", spreekt Van Kalmthout. "Ik ben kampioen geworden! Als we eerlijk zijn, weten we dat we een moeilijke start van het jaar hebben gehad. Het kampioenschap dat uiteindelijk werd geboekt maakt natuurlijk alles goed." Nadat Van Kalmthout zijn debuutraces in de Pro Mazda-klasse overtuigend op zijn naam schrijft, is er een klein verval zichtbaar. In Alabama, op de Lucas Oil Raceway in Indianapolis en op Road America komt de rijder van het bekende Juncos Racing niet tot het scoren van podiumplaatsen.

"Road America was het meest teleurstellende moment van dit jaar", erkent VeeKay. "In de USF2000, de klasse waarin ik vorig jaar begon aan het Amerikaanse traject, was ik ontzettend sterk op die baan. Sterker nog: ik behaalde er mijn eerste twee overwinningen in de USF2000. De baan lag me gewoon heel goed, maar toen we er met de Pro Mazda's kwamen had ik geen snelheid. Ik kwam zelfs zoveel pace tekort dat ik genoegen moest nemen met twee vijfde plaatsen. Ja, dat was heel erg moeilijk", klinkt de Hoofddorper oprecht.

Gelukkig voor Van Kalmthout vormt het teleurstellende weekend in Road America het einde van zijn lastige periode. Voor het volgende weekend, dat in de straten van het Canadese Toronto plaatsheeft, worden enkele wijzigingen doorgevoerd en vervolgens gaat de jongeling als een raket. Beide races in Toronto worden gewonnen, op Mid-Ohio zegeviert Van Kalmthout tweemaal en ook op de oval van Gateway heeft de concurrentie niets in te brengen. Van een relatief sterke speler groeit de Nederlander uit tot de grote dictator van de Pro Mazda-klasse. "Toronto was logischerwijs het meest memorabele moment van het jaar. Eindelijk wist ik weer te winnen, nadat ik een aantal moeilijke races had gehad."

Rinus van Kalmthout

- Volgend jaar wil ik eigenlijk gewoon kampioen worden in de Indy Lights

Met speels gemak verovert Van Kalmthout de Pro Mazda-titel: in het slotweekend op de Portland International Raceway verovert het supertalent door enkel deel te nemen aan de eerste race al genoeg punten om zich tot kampioen te mogen kronen. Dankzij twee tweede plaatsen geeft de Nederlander extra cachet aan zijn titelverovering, gehuld met klompen aan de voeten geeft hij de festiviteiten een Hollands tintje.

"De belangrijkste les die ik in 2018 heb geleerd is dat je altijd hoop moet blijven houden. Ik stond ver achter na die races op Road America, puntenleider Parker Thompson had een behoorlijke voorsprong op mij. Uiteindelijk heb ik hem met 67 punten verslagen. Je weet nooit hoe het zal gaan en dus is het enige wat je kan doen, vechten tot het einde." Van Kalmthout geeft ruiterlijk toe in het allereerste begin van het racejaar te zijn verrast door zijn snelheid. "De voorbereiding was vreselijk, we konden amper testen doordat er veel mechanische problemen waren, maar uiteindelijk won ik in St. Petersburg, waar het openingsweekend plaatsvond, beide races."

Zeven overwinningen uit zestien deelnames, met zes polepositions en drie snelste raceronden. Het is niet verbazingwekkend dat Van Kalmthout de aandacht van IndyCar-teambazen op zich weet te vestigen. De jongeling voelt na het Pro Mazda-kampioenschap een Indy Lights-bolide van Andretti Autosport aan de tand en ook Belardi toont zich geïnteresseerd in de diensten van de Nederlander. Desalniettemin kiest de 18-jarige ervoor om ook in 2019 trouw te blijven aan Juncos Racing, de stal waarmee de Pro Mazda-titel werd veroverd.

"Volgend jaar wil ik eigenlijk gewoon kampioen worden in de Indy Lights", spreekt Van Kalmthout zijn doel hardop uit. "Wat ik graag zou verbeteren met het oog op 2019 is de lastige start die we dit jaar hebben gehad. Dat moeilijke gedeelte zou ik volgend jaar graag achterwege laten, zodat ik het hele jaar succesvol kan zijn! Ik denk dat ik het seizoen 2018 een 9 als cijfer kan geven. Ik ben kampioen geworden, maar de eerste helft van het seizoen was iets minder. Als dat ook goed was geweest, had ik het jaar een 10 kunnen geven."

In de tussentijd staat het Aziatische winterkampioenschap van de Formule 3 op het programma. Voor Hitech Racing mag Van Kalmthout de nodige meters maken, om extra ervaring op te doen. "Daar in Azië staan een hoop sterke rijders aan de start. Ik ben benieuwd hoeveel ervaring ik daar op kan doen!"

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer