Afgelopen seizoen werd duidelijk dat er vanaf het jaar 2021 een nieuwe, frisse wind door de Formule 1 moet waaien. De regels gaan compleet op de schop, de auto's zullen er compleet anders uit zien en ook qua financiën zullen de regels aanzienlijk veranderen. Tenminste, dat was het idee, maar die regels lijken nu een jaar langer te worden uitgesteld vanwege het coronavirus. De ontwikkeling van de nieuwe 2021-auto kost de teams namelijk veel geld, aangezien deze gedurende het huidige seizoen zou moeten worden ontwikkeld en er in feite voor alle teams dus twee ontwikkelingsprogramma's naast elkaar zouden plaatsvinden. Nu de eerste Grands Prix van het seizoen zijn weggevallen, en het onduidelijk is of deze wel kunnen worden ingehaald, valt er mogelijk een aanzienlijke som inkomsten weg voor de tien Formule 1-teams. Neem dat samen met de grote investering die een regelverandering met zich mee brengt en het lijkt een logische beslissing om de invoering van de nieuwe regels een jaar naar achteren te schuiven. Dat is dan ook iets waar negen van de tien Formule 1-teams het in een conference call met Formule 1-baas Chase Carey het over eens zijn geworden, zo meldt het Duitse Auto Motor und Sport. Alleen Ferrari wil meer tijd om erover na te denken, omdat het coronavirus mogelijk een nog grotere impact zal hebben op de in Noord-Italië gevestigde renstal dan op de andere teams. Het zou betekenen dat er in het 2021-seizoen wederom met dezelfde auto's zal worden geracet als in het afgelopen en het komende seizoen, om zo te voorkomen dat er Formule 1-teams kopje onder gaan. Ook zal de ontwikkeling van enkele onderdelen worden bevroren, zodat teams daar geen tijd en geld aan hoeven te spenderen. Volgens de berichtgeving is er echter één nieuwe regel die wel intact blijft, namelijk op financieel gebied. De invoering van de budgetcap, die voor 2021 op de planning stond en inhoudt dat de teams maar 175 miljoen dollar per seizoen uit mogen geven (exclusief kosten voor dingen als personeel en marketing) zou wel gewoon op de planning blijven staan. Een definitieve beslissing over dit vraagstuk zal mogelijk al in de komende dagen worden genomen. Het corona-monster heeft de Formule 1 volledig in haar greep. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken de gevolgen voor de autosport.
Meest gelezen