Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Esteban Ocon

Ironisch interview met Ocon schetst hilarische, zo niet beschamende Formule 1-situatie

Oh, wat was Esteban Ocon trots dat hij geen straf had gekregen voor het overschrijden van de track limits. En wat kwam hij vijf uur na de race van een koude kermis thuis. Het schetst hoe belachelijk de ontstane Formule 1-situatie op zondag na de GP van Oostenrijk eigenlijk was.

Ocon track limits
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Esteban Ocon kende geen lekkere zondag - hij kwam als twaalfde over de meet - maar in ieder geval had hij geen straf gepakt voor het overschrijden van de track limits. Althans, dat dacht hij toen hij een tiental minuten na de race voor de microfoon van onder andere RacingNews365 verscheen.

"Het was een lastige race. Dit weekend toonde aan dat we niet zo snel waren als in Canada. De auto voelde qua balans niet zo goed. Ik worstelde meer, dus we moeten goed bekijken wat er fout ging. Was het de set-up, had ik schade opgelopen tijdens mijn touche met Yuki Tsunoda bij de start? We waren in ieder geval niet snel genoeg om punten te scoren."

Ocon was samen met De Vries de enige coureur die tijdens de race op de Red Bull Ring een straf kreeg voor iets anders dan het overschrijden van de track limits. Na een van zijn pitstops werd hij in het pad van Logan Sargeant weggestuurd. Hij kreeg door die fout van zijn team vijf seconden straf.

"De unsafe release was onze eigen schuld, want dat maakte onze race er niet beter op. Zeker met alle straffen voor track limits hadden we misschien kunnen profiteren. Geen goede zondag, dus dat moeten we begrijpen", aldus de Fransman direct na de race.

Ironie

Maar de uitspraken van Ocon bleken enkele uren later zeer ironisch te zijn. De wedstrijdleiding wist namelijk niet alle mogelijke overtredingen te checken tijdens de race en deelde uiteindelijk nog twaalf extra straffen uit. Vier daarvan waren voor de Fransman, die nog dertig seconden bij zijn eindtijd opgeteld kreeg. Daardoor zakte hij van P12 naar P14.

En na de race baalde hij nog dat hij niet had geprofiteerd van de straffen voor anderen... "Een straf voor track limits krijg ik normaal niet. Ik kom nooit buiten de baan. In de kwalificatie was ik al heel teleurgesteld toen mijn rondetijd werd geschrapt, maar tijdens de race ging ik tot de limiet."

"Ik kreeg drie waarschuwingen en daarna deed ik het rustig aan en bouwde ik meer marges in. Toen kregen we vijf seconden straf voor een ander vergrijp (unsafe release, red.), dus we werden niet beloond voor (het gebrek aan een straf voor track limits)."

Het schetst de situatie waarin de coureurs zich tijdens de race bevonden en hoe scheef het eigenlijk is gelopen. Na zijn drie overtredingen dacht hij dat hij constant aan de goede kant van de lijn zat, dus bleef hij hetzelfde doen. Maar toen bleek hij in totaal 10 keer de track limits had overschreden. Dertig seconden straf volgde.

Ook interessant:

Sneu voor de andere F1-coureurs dat Max Verstappen meedoet

Eén ding was in Oostenrijk echter weer even voorspelbaar als altijd: Verstappen torende boven alles en iedereen uit. Hij toonde zich de baas van Red Bull, toch Coronel, Dimmers en Mosterdijk?

Praat mee!

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami