Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Irvine: "Verstappen rijdt nu 'slechts' op 99% van zijn kunnen"

Kan Max Verstappen cruisend naar de finish in de Formule 1? Dat niet, maar nét iets minder moeite doen is volgens Eddie Irvine wel aan de orde.

Ver bovenaan het Formule 1-klassement staat Max Verstappen. Na tien races heeft hij het gat naar de nummer twee - teamgenoot Sergio Perez - uit kunnen breiden naar een imposante 99 punten. Met acht overwinningen en tweemaal P2 verrijdt Verstappen vooralsnog een seizoen wat veel autosportliefhebbers doet denken aan 2002, het jaar waarin Michael Schumacher keihard domineerde.

Ook Eddie Irvine ziet gelijkenissen tussen Verstappen en Schumacher. "Verstappen is nu de meester. Hij was altijd al snel, maar in het begin maakte hij nog te veel fouten. Dat gebeurde Michael ook: coureurs als zij opereren op een extreem niveau met een kleine marge voor fouten. Nu heeft Max het beste chassis in handen, dat er voor zorgt dat hij niet op 99.99999% rijdt, maar op 'slechts' 99%. Dat maakt het verschil."

"Red Bull is onwaarschijnlijk goed, maar tussen Max en Sergio Perez zit een wereld van verschil. Wanneer ik in Maranello was, zeiden de mensen dat Ferrari Schumacher voortrok, maar dat was onzin. Zeker, als er een nieuwe motor of vloer was, dan kreeg hij hem als eerst, maar zijn talent was enorm. Verstappen is hetzelfde. Nu hij twee titels op zak heeft, voelt hij geen druk weer en doet hij wat hij wil."

F1 is veranderd

Hoewel Irvine gelijkenissen ziet tussen Verstappen en Schumacher, wil hij verder geen vergelijking trekken tussen de Nederlander en wat F1-legendes, zoals Ayrton Senna. Daar heeft de voormalig coureur een duidelijke reden voor: "Vergelijkingen hebben geen zin, want er zijn nu veel meer races en een andere puntentelling. De nummers tellen sowieso niet meer."

"Vroeger was het lastiger om te winnen. De bolides gingen vaak kapot, wat een voordeel of een nadeel kon zijn, maar men kwam sowieso minder snel aan de finish. De kalender bestond daarnaast maar uit een stuk of 14 races. Nu werken de coureurs hard, rijden ze meer races dan ooit en de bolides zijn zwaar, terwijl onze auto's meer op karts leken."

"Toen ze het aantal races gingen verdubbelen en het puntensysteem aanpasten, hebben ze de statistieken uit het raam gegooid. Daarnaast hebben ze dat ook nog eens op het verkeerde moment gedaan, want als ze dat in 1999 hadden gedaan, dan had ik de wereldtitel gewonnen", aldus de voormalig F1-coureur van Jordan, Ferrari en Jaguar.

Praat mee!

Viaplay
x
Vasseur Ferrari-teambaas zeer positief: "Dan kunnen we elk weekend met Red Bull vechten"