Pirelli bracht het op de zaterdag in Brazilië bijna naar buiten als goed nieuws: "De bandenslijtage is hier minder hoog dan twee weken geleden in Mexico." Vrij vertaald: waar de teams in Mexioo strategisch werden uitgedaagd, kan men hier weer 'gewoon' voor de éénstopper gaan. Een blik op de voorspellingen van Pirelli leert dat de bandenfabrikant daadwerkelijk de éénstopper als de snelste strategie ziet. Een start op de softs, met een wissel naar medium na zo'n 32 tot 36 rondjes zou het snelste zijn, wat goed nieuws kan betekenen voor Ferrari, dat als enige uit de top op die zachte banden zal starten.
Een start op supersofts hoeft echter niet veel langzamer te zijn, al dienen de coureur dan wel eerder naar binnen te komen, tussen ronde 25 en 30 volgens Pirelli. Een tweestopper, waarbij supersofts worden opgevolgd door achtereenvolgens nieuwe supersofts en softs kan onder warme omstandig ook snel zijn. In frissere omstandigheden is die tweestopper echter sowieso niet aan de orde. De voorspelde hoge temperaturen kunnen Red Bull en daarmee ook Max Verstappen in de kaart spelen. De RB14 springt zeer liefdevol om met de banden, dus wellicht dat de Brits-Oostenrijkse formatie op dat gebied een strategisch voordeel heeft. Dat voordeel moet dan wel zijn opgewassen tegen het tijdverlies van de Renault-motor op de rechte stukken. Bekijk hieronder de beschikbare banden van alle coureurs voor de Grand Prix van Brazilië. Het enige verschil daarbij is dat de Red Bull-coureurs geen nieuw setje van de medium band meer beschikbaar hebben.
Meest gelezen