Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Is Carlos Sainz nog welkom bij Red Bull?

Het vertrek van Daniel Ricciardo bij Red Bull zorgt ervoor dat er een felbegeerd stoeltje vrijkomt. Een stoeltje waarvoor Carlos Sainz een moord zou doen, zeker nu hij bij Renault plaats moeten maken voor Ricciardo. Maar maakt hij nog wel kans?

Het talent van Sainz staat buiten kijf. De Spanjaard is snel en wist in zijn beginjaar bij Toro Rosso uitstekend partij te bieden aan Max Verstappen. Daar waar Max al snel hogerop de ladder klom, moest de Spanjaard het doen met een derde seizoen bij Toro Rosso. Dat Carlos nog bij het juniorteam reed, en Max halsoverkop in mei 2016 naar Red Bull werd gepromoveerd, was mede te danken aan de Spaanse delegatie. Binnen Toro Rosso ontstonden twee kampen door de wrijving tussen Verstappen, Sainz en diverse andere teamleden. Red Bull greep in, promoveerde Max en degradeerde Kvyat. Verder werd een aantal mensen op non-actief gezet, waaronder de voormalig engineer van Verstappen, en zo keerde de rust weder. Tot in het seizoen 2017 de bom bij barstte de Spanjaard, zijn vader en diens manager. Carlos moest en zou Toro Rosso verlaten en een vierde jaar Toro Rosso was niet bespreekbaar. Dit ondanks een waterdicht contract: Sainz staat immers nog tot en met 2019 onder contract bij Red Bull, dat hem onder kan brengen bij Red Bull Racing of bij Toro Rosso. Bij de Grand Prix van Oostenrijk barstte Helmut Marko uit zijn voegen. Het gerucht dat Max Verstappen over zou stappen naar Ferrari kwam uit Spaanse hoek. Samen met een Spaanse roddelkrant werd het verhaal verzonnen dat Verstappen getekend had bij Ferrari, en Sainz Sr. speelde daarbij een belangrijke rol. Marko was furieus dat de Spanjaarden een wig probeerden te slaan tussen de Verstappens en de Red Bull-familie. Te meer omdat de resultaten tot dat moment om te janken waren. Max had pech en volop technisch malheur en was ontevreden. Met de belangstelling van Mercedes en Ferrari was er Red Bull alles aangelegen om het wonderkind snel voor langere periode vast te leggen en tevreden te houden. Lees: uit de klauwen van de concurrentie te houden. Sainz kreeg echter wat hij wilde doordat Renault interesse in hem had om de tegenvallende Jolyon Palmer te vervangen. De Spanjaard werd uitgeleend aan Renault, in ruil voor een korting op de motoren, en rijdt ook in 2018 nog voor de Franse brigade. Eind goed, al goed. Ware het niet dat Red Bull nog altijd een optie heeft om Carlos tot eind 2019 vast te leggen. Daar waar Sainz en zijn management al druk in gesprek waren met McLaren, het contract zou zelfs getekend zijn, komt er nu plots een positie vrij bij Red Bull. Het gedroomde stoeltje waar Carlos al drie jaar op wacht. Grote vraag is alleen: zit Red Bull ook nog te wachten op Carlos en zijn vader? Er is de afgelopen jaren zoveel gebeurd en Helmut Marko staat niet te boek als vergevingsgezind. Een nieuwe editie van Max vs. Carlos staat ook niet bovenaan het verlanglijstje van Marko en Horner. Het lijkt er dan ook sterk op dat Sainz Jr. en Sr. hun glazen reeds vorig jaar hebben ingegooid. Als Red Bull de optie op de talentvolle Spanjaard niet voor 1 september licht is hij vrij man. Vrij om naar McLaren te gaan, maar mijmerend over zijn gemiste kans bij Red Bull.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi