© Getty Images/Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Is Daniel Ricciardo gek dat hij overstapt naar Renault?

05 aug. 14:00 Ruud Dimmers 9 reacties
De overstap van Ricciardo naar Renault is de move van het jaar. Door niemand verwacht en door velen gezien als een dapper besluit.

Waarom de overstap goed is voor Ricciardo

Nieuwe uitdaging

Ricciardo staat als sinds 2008 onder contract bij de Red Bull-familie. Na tien jaar is de rek er ook wel uit en het is goed te begrijpen dat Daniel toe was aan iets nieuws. Met zijn 29 jaar, en veel jonge talenten in opkomst, was het nu of nooit om nog een move te maken. Een nieuwe, frisse omgeving kan Ricciardo een boost geven.

Renault is ambitieus

Hoewel menig Red Bull-fan er vast anders over denkt: Ze zijn niet precies gek bij Renault! De Franse brigade maakt serieuze stappen en Hülkenberg en Sainz bewijzen dat ook. Ja, het gat naar de top drie is nog groot, maar er wordt fors geïnvesteerd in het team en alle faciliteiten.

Renault heeft in het verleden, in verschillende tijdperken, laten zien dat het zeer succesvol kan zijn. Daniel moet niet verwachten dat hij volgend jaar al voor de titel kan strijden, maar de doelstelling van Abiteboul en de zijnen is om in 2020 serieus mee te doen voor de ereplaatsen.

Ricciardo wordt de nummer één

Bij Red Bull gaat (bijna) alle aandacht uit naar Max Verstappen. De 20-jarige Nederlander kan er nauwelijks iets fout doen en is de knuffelbeer van Horner, Marko en Mateschitz. Het 'project Verstappen' is om van Max de jongste F1-wereldkampioen ooit te worden.

En Daniel? Oh, dat is een leuke kerel! Prima gozer, maar voor Red Bull niet de hoogste prioriteit. Bij Renault kan Ricciardo het team naar zijn hand zetten. Hij wordt er de absolute stercoureur en krijgt ook die status binnen het team. Dat er jaarlijks meer dan 20 miljoen Pond bijgestort wordt op zijn bankrekening is een mooie opsteker.

Geen Honda

Ricciardo was niet al te optimistisch over het Honda-project van Red Bull. De Australiër sprak openlijk zijn twijfel uit of de Japanners wel een stap voorwaarts zijn.

© Getty Images / Red Bull Contentpool

Waarom de overstap niet goed is voor Ricciardo

Ricciardo wil winnen

Renault is momenteel het vierde of vijfde team en het komt nog een seconde per ronde tekort op Red Bull, laat staan op Mercedes en Ferrari. Het is niet realistisch om volgend jaar al wonderen te verwachten en het Franse team zal tijd nodig hebben om meters te maken. Grote vraag is of het voor 2020 de aansluiting weet te verkrijgen met de top 3.

Vanaf 2021 begint het hele spelletje weer opnieuw met de nieuwe F1-regels, en eind 2020 is Ricciardo weer vrij man.

Het is niet alleen de motor die achterloopt

Vaak wordt er geklaagd over de Renault-motor en deze komt ongeveer 75 PK tekort op de Ferrari-motor. Nu komen er vanuit Frankrijk echt nog wel upgrades die het gat iets gaan dichten, maar de achterstand is niet ineens verdwenen. Abiteboul roept (lees: droomt) al enkele jaren van een fantastische power unit, maar maakt het sinds 2014 al niet waar.

Mocht die krachtige, en betrouwbare, motor er volgend jaar wel zijn, dan is Ricciardo er nog altijd niet. Het chassis van Renault is ook beduidend minder dan dat van de top drie.

Stel dat Honda het wel voor elkaar krijgt

Bij Red Bull en Toro Rosso is men er wel van overtuigd dat Honda volgend jaar een aanzienlijk betere motor levert dan Renault. Stel dat dit zo is dan ziet Ricciardo zijn huidige werkgever alleen nog bij de start.

Verlaat Daniel het team van Red Bull te vroeg en doet hij een 'Alonsotje'? Of wordt de move van 'Ricci' de beste uit zijn carrière? In maart 2019 kunnen we daar een voorzichtig antwoord op geven.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen