De eerste acht Grands Prix kennen twee dubbele F1-races. Op de Red Bull Ring en Silverstone worden twee Grands Prix verreden. Daarnaast staan ook races op de Hungaroring, Barcelona, Spa Francorchamps en Monza op het programma. Het ene circuit lag Max Verstappen en zijn Red Bull beter dan het andere, iets dat ook geldt voor Lewis Hamilton en zijn Mercedes.
GP Oostenrijk - Red Bull Ring
Red Bull en Max Verstappen zegevierden in 2018 en 2019 op het thuiscircuit, maar daarvoor kende het een zeer povere geschiedenis. De zege van Verstappen was de eerste van Red Bull sinds de terugkeer van de Red Bull Ring op de F1-kalender in 2014. Mercedes heerste van 2014 tot en met 2017 met vier opeenvolgende overwinningen. Hamilton wist echter alleen in 2016 te zegevieren na een touche met teamgenoot Nico Rosberg in de slotronde. De afgelopen seizoenen presteerde Red Bull uitstekend op de hoger gelegen baan. De hoogte, ongeveer 600 meter boven zeeniveau, zorgde ervoor dat het tekort in motorvermogen kleiner was. Daarnaast had de Red Bull nooit last van koelingsproblemen en wist Verstappen zijn banden uitstekend te managen. Red Bull en Verstappen geldt als de favoriete combinatie op dit circuit.
GP Hongarije - Hungaroring
De bochtige Hungaroring is een totaal ander circuit dan de Red Bull Ring. Het 'Mickey Mouse'-baantje is na Monaco het circuit waarop downforce en mechanische grip het belangrijkste is. Mercedes kent er een wisselende geschiedenis. Ja, Lewis Hamilton won vorig jaar de race van Max Verstappen, maar lang niet altijd was de Duitse renstal oppermachtig - mede ingegeven door de langere wielbasis die de Duitse renstal hanteerde. Van de laatste zes edities won Mercedes er drie, tweemaal zegevierde Ferrari en eenmaal Red Bull. Hamilton vloog in het verleden nagenoeg ieder jaar over de Hungaroring en zegevierde al zeven maal. Bij Red Bull heeft het team vaak hoge verwachtingen, maar weet men deze zelden waar te maken. Verstappen pakte vorig jaar de pole, maar Hamilton troefde hem tijdens de race af na een strategische meesterzet van Mercedes. De Brit geldt dan ook als de favoriet.
GP Groot-Brittannië - Silverstone
Zeg je Silverstone, dan zeg je Lewis Hamilton. Het Britse circuit is hem en Mercedes op het lijf geschreven. Van de laatste zes edities won Lewis er vijf. Alleen in 2018 moest hij de zege laten, maar dat had voornamelijk te maken met een touche in de eerste ronde - Hamilton werd geramd door Kimi Raikkonen en was zo kansloos voor de zege, maar finishte alsnog als tweede. Max Verstappen schitterde in 2016 onder lastige omstandigheden op Silverstone, maar verder kwam hij nooit in de buurt van de ereplaatsen. Alleen in 2016 stond hij op het podium, met een tweede plaats na een tijdstraf. In 2018 viel de Nederlander uit met technisch malheur, maar op dat moment lag hij al ver achter. Vorig seizoen was Verstappen smaakmaker met een bikkelhard gevecht met Charles Leclerc, maar werd hij geramd door Sebastian Vettel. Zich meten met Hamilton zat er nimmer in. Op voorhand is Silverstone een kolfje naar de hand voor Lewis en Mercedes.
GP Spanje - Barcelona
Yoheeee, yohoooo! Jazeker, 15 mei 2016 vergeet niemand in Nederland meer. Max Verstappen behaalde zijn eerste overwinning in de Formule 1, in nota bene zijn eerste race voor Red Bull. Twee derde plaatsen, in 2018 en 2019 zorgen voor een redelijk goed CV op het Spaanse circuit. Het is echter het team van Mercedes dat domineert. In 2016 profiteerde Verstappen van de teamcrash tussen Hamilton en Nico Rosberg, maar van de laatste zes races won Mercedes er vijf. Hamilton zegevierde driemaal. Op Barcelona gaat Mercedes altijd als een speer, maar dat is niet vreemd. Degene met de beste auto wint nagenoeg altijd op het Catalaanse circuit, dat door haar karakteristiek ook als ideaal testcircuit wordt gezien. Mochten Red Bull en Mercedes elkaar nauwelijks ontlopen dan kan een mooi duel ontstaan, maar dat Mercedes torenhoog favoriet is op basis van het verleden mag duidelijk zijn.
GP België - Spa-Francorchamps
Op Spa gebeurt altijd wat! Het Ardennencircuit schotelde het publiek al prachtige races voor. De semi-snelle baan kent een grotere diversiteit aan winnaars dan veel andere circuits. Motorvermogen is er belangrijk en dat demonstreerde Ferrari in 2018 en 2019. Daarvoor was het Mercedes dat domineerde, met haar krachtige motor en uitgebalanceerde auto. Red Bull zegevierde voor het laatst in 2014, toen Daniel Ricciardo profiteerde van crashende Mercedes-coureurs. Verstappen kende nauwelijks succes in België. Tweemaal vergaloppeerde hij zichzelf al in de eerste bocht. Tweemaal viel hij uit met Red Bull. Alleen in 2018 wist hij beslag te leggen op een podiumplaats. Dat het circuit de Nederlander wel goed ligt, bewees hij in de Formule 3 in 2014, door alle drie de races dat weekend te winnen. Voor Spa geldt op voorhand geen overduidelijke favoriet. De combinatie van de auto en motor moet kloppen. Op het echte rijderscircuit is bovendien ruimte voor de coureurs om zichzelf te onderscheiden en zien we de beste rijders boven komen drijven.
GP Italië - Monza
Monza, de thuisrace van Ferrari. De razendsnelle temple of speed! Daar waar motorvermogen cruciaal is. Mercedes hield er jarenlang huis, maar moest vorig jaar de zege aan Ferrari laten. Verstappen stond nog nooit op het podium op Monza. Een gebrek aan motorvermogen, gridstraffen en incidenten zorgden ervoor dat de Red Bull-coureur nimmer aanspraak maakte op een positie op het ereschavot. Motorvermogen, Mercedes had een surplus in de voorbije jaren, tot Ferrari de motor opschroefde. Verstappen hoopt dat Honda het gat met Mercedes en Ferrari in paardenkrachten gedicht heeft. Pas dan maakt hij hier kans op hoofdprijzen.
Meest gelezen