Als de Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan van start gaat, heeft Red Bull twee ijzers in het vuur, te weten Max Verstappen en Sergio Perez. Tezamen houden ze de Ferrari's uit elkaar, waardoor het strategische voordeel bij Red Bull lijkt te liggen. Echter, een dergelijke strategisch voordeel gaat er vaak vanuit dat de ene coureur in dienst rijdt van de andere en daar lijkt geen van beide coureurs trek in te hebben. Red Bull kan er op gokken dat het beetje meer topsnelheid genoeg is om de Ferrari van Charles Leclerc snel te verschalken. Dan kan het zomaar zijn dat er twee Red Bulls aan de leiding gaan. Maar wat dan? Durft Red Bull de call te maken om beide auto's positie te laten behouden? En gaat de achterop liggende partij daarmee akkoord? Dat kan je je in het geval van Max Verstappen toch nauwelijks voorstellen? Laat je ze echter vrij racen, dan kan dat in Bakoe ook makkelijk verkeerd gaan, daar kwam het team in 2018 nog op pijnlijke wijze achter toen diezelfde Verstappen en en zijn toenmalige teamgenoot Daniel Ricciardo elkaar na een heerlijk gevecht alsnog van de baan reden. Dat zal men toch willen voorkomen.
Waar zet Pirelli op in?
Lukt het niet om Leclerc op snelheid te verschalken, dan ligt in de undercut misschien een mogelijkheid om naar voren te komen. Normaal gesproken heeft men daar dan één kans voor, want Pirelli gaat uit van een éénstopper. De veilige optie is daarbij starten op medium banden om te wisselen naar harde banden, de meer aanvallende optie is starten op zachte banden en wisselen naar harde banden. In het tweede geval is bandenmanagement van groter belang en het pitstopwindow kleiner. We zeggen 'normaal gesproken', want de kans op een safety car-periode is op het Baku City Circuit altijd groot. Snel en handig inspelen op onverwachte situaties is op dat moment cruciaal, iets waar Red Bull dit seizoen tot nu toe wat sterker in is geweest dan de grote concurrent.
Meest gelezen