Alhoewel de voorwaarden van de scheiding tussen Mattia Binotto en Ferrari vertrouwelijk zijn, zijn er twee zekerheden: de twee partijen zullen een overeenstemming hebben bereikt over een periode van betaald verlof. Normaal gezien is dat in de EU een periode van zes maanden, tot mogelijk een jaar. Ongetwijfeld zal hij ook een mooie beloning ontvangen na een onberispelijke 28-jarige carrière bij Ferrari, voornamelijk in goed betaalde leidinggevende functies. Wat minder bekend is, is dat de in Zwitserland geboren Italiaan een wijngaard bezit in de regio Trentino, dus waarschijnlijk zal de term gardening leave , door hem erg letterlijk worden genomen en kan hij zijn gewassen verzorgen terwijl hij over zijn toekomst nadenkt. Ongetwijfeld zal zijn telefoon binnenkort rinkelen - als deze dat niet al meermaals heeft gedaan - met aanzienlijke aanbiedingen, zowel van teameigenaren als van de bredere auto-industrie. Je mag namelijk niet vergeten dat Binotto een uitstekende engineer en een bewezen topmanager is, dus de aanbiedingen zullen hem tegemoet komen. Waarvandaan kunnen die aanbiedingen dan komen? Eerst en vooral van Audi: het Duitse merk doet in 2026 zelf mee aan de Formule 1 en heeft duidelijk behoefte aan een ervaren manager met technische en algemene managementvaardigheden om het project te begeleiden. Audi is een bedrijf met een Italiaans karakter. De naam 'Audi' is afgeleid van het Latijn voor 'luister'. Het meest iconische Audi-product heet 'quattro' en het bedrijf is eigenaar van zowel Lamborghini als Ducati. Hoewel Binotto geen wraakzuchtig persoon is, zou het natuurlijk heel zoet zijn als hij Ferrari zou kunnen verslaan...
Red Bull? Of toch Mercedes of F1?
Een ander bedrijf dat op zoek is naar een top-engineer is Red Bull, dat haar eigen motordivisie heeft opgericht. Hoewel het bedrijf veel mensen van verschillende F1-teams heeft aangetrokken, was het de bedoeling dat Porsche-personeel toezicht zou houden op het project als onderdeel van een joint venture tussen het autobedrijf en het energiedrankjesmerk. Deze plannen vielen uiteen en dus staat er waarschijnlijk een topvacature open. Dan is er nog Mercedes F1, dat eind 2020 bekend maakte dat het de aandeelhoudersstructuur ging herzien. Mercedes, hoofdsponsor INEOS en teambaas Toto Wolff kregen alle drie een derde van de aandelen in handen. Bij de aankondiging zei men dat 'Toto zijn rol als CEO en teambaas nog minstens drie jaar zou vervullen'. Daarna zou de Oostenrijker de gelegenheid krijgen om een nieuwe leidinggevende functie binnen de organisatie te krijgen, mits hij besluit dat dat het juiste moment daarvoor is. Die driejarige periode komt eind volgend jaar tot haar einde, ongeveer op hetzelfde moment als Binotto's verlofperiode af zal lopen. Binotto's beschikbaarheid zou Wolff kunnen doen geloven dat dat 'juiste moment' zich binnenkort aandoet, zeker nu hij een jong gezin heeft en zijn reisverplichtingen met het oog op de verder uitdijende Formule 1-kalender al heeft teruggeschroefd. Bovendien is de motortak van het Formule 1-team van Mercedes, Mercedes High Performance Powertrains, onlangs personeel kwijtgeraakt aan Red Bull en kan het de kwaliteiten van Binotto goed gebruiken. Dit zijn slechts drie opties voor Binotto: er zijn ook andere opties, waaronder een rol bij de Formule 1 zelf. Vele jaren lang rapporteerde hij bij Ferrari aan de huidige F1-president/CEO Stefano Domenicali. Nu Ross Brawn - een andere voormalige collega van Domenicali en Binotto - aftreedt als F1-directeur , zou er bij F1 wel eens een opening kunnen ontstaan voor een ervaren (en vertrouwde) engineer, vooral nu F1 de weg naar 2026 heeft ingezet. Dat jaar zullen er weer nieuwe regels worden ingevoerd, inclusief nieuwe motorreglementen. We hebben nu dus vier mogelijke vervolgstappen geschetst voor Binotto, maar hij kan natuurlijk ook besluiten om in plaats van rode auto's te verslaan in de toekomst rode wijn te gaan maken. In dat geval wensen we hem al het beste, maar het introduceert ook het volgende raadsel: wie gaat Binotto vervangen bij Ferrari? Het antwoord van Dieter Rencken op die vraag lees je later op onze website.
Meest gelezen