Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Italië vestigt hoop op toptalent: "Nog een lange weg naar de Formule 1"

Met Antonio Giovinazzi hebben de Italiaanse F1-tifosi een landgenoot in de Formule 1 rijden. Toch is het al meer dan tien jaar geleden dat er nog een Italiaanse F1-coureur uitkwam voor Ferrari. In het land van de Scuderia durft men echter voorzichtig te dromen van een Italiaanse coureur in dienst van het in Maranello gevestigde team.

Gabriele Mini wordt door de Italiaanse autosportfans omarmt als het grootste Italiaanse talent van zijn generatie en men heeft de hoop dat de pas vijftienjarige-coureur over enkele jaren in de Formule 1 zal rijden voor Ferrari. Zelf spreekt Mini nog bescheiden over zijn toekomst, de in Sicilië geboren en getogen coureur realiseert zich in een interview met RacingNews365 dat hem nog een lange weg staat te wachten richting de koningsklasse van de autosport. "Natuurlijk is het mijn doel om de Formule 1 te bereiken, maar ik besef me heel goed dat het heel moeilijk is om dat doel daadwerkelijk te behalen. Ik ben een Italiaan en houd ook van mijn land, dus logischerwijs zou het mooiste scenario zijn om ooit voor Ferrari in de Formule 1 te rijden. Toch is het heel lastig om in de F1 terecht te komen, dus laat ik eerst maar eens ervoor zorgen dat ik in de Formule 1 terecht kom, voordat ik over de Scuderia kan dromen", aldus de zeer bescheiden overkomende Mini. Net als bij zoveel racetalenten begon de carrière van Mini al op een jonge leeftijd. "Ik was nog een kind toen mijn vader me mijn eerste kart gaf. Mijn vader was zelf ook een coureur, dus vandaar dat de kart een logisch cadeau was. Toen ik voor het eerst in mijn kart reed, kreeg ik direct de smaak te pakken zo ging het eigenlijk stapje voor stapje verder." Mini maakte op jonge leeftijd al veel indruk door veel te winnen in de karts, waardoor hij snel doorgroeide naar de Formulewagens. "Het is allemaal behoorlijk snel gegaan, van regionale klassen ging ik naar de nationale klassen toe en in 2021 zal ik internationaal races rijden in het Formule Alpine kampioenschap. Als ik terugblik op de afgelopen jaren, dan ben ik vooral trots op mijn WSK-kart titel in 2017 en mijn overwinning in het Formule 4-kampioenschap vorig jaar op Monza. Toen versloeg ik concurrent Francesco Pizzi in de laatste meters van de race!" Door de goede prestaties maakt Mini in 2021 de overstap naar het Formule Alpine-kampioenschap waar hij de teamgenoot wordt van Thomas ten Brinke. "Ik weet dat ik nog veel moet leren, dus dat is ook mijn voornaamste doel van 2021. Ik moet zoveel mogelijk zien te leren bij ART Grand Prix en tegelijkertijd zoveel mogelijk zien mee te strijden om de topplaatsen. Dat is ook mogelijk aangezien ons team een zeer competitieve wagen heeft", aldus Mini die goed voor ogen heeft op welke gebieden hij zich nog moet verbeteren. Het interview gaat verder onder de fotoserie.

"Het is met de grotere wagens van belang dat je goed met de bandenslijtage van een wagen omgaat. De slijtage van de banden ligt namelijk hoog en dus is het belangrijk dat je de wagen goed kunt beheersen. Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, dan denk ik dat daar mijn voornaamste punt van verbetering ligt." Bij de persoonlijke ontwikkeling zal het Italiaanse talent geholpen worden door onder andere Nicolas Todt. De Fransman is niet alleen de manager van Charles Leclerc, maar heeft ook Mini onder zijn handen genomen. "Ik heb een heel goed contact met Nicolas, hij is heel belangrijk voor me. Hij geeft me veel adviezen en probeert me zo goed mogelijk te begeleiden. Het is fijn om hem als manager te hebben en nu voor ART te rijden. Ik ben er zeker van dat zij mij nog met veel zaken kunnen helpen. Gezamenlijk werken we al hard richting het 2021-seizoen dat pas in april van start zal gaan. Zo zal ik de komende weken ook vaker in de simulator zijn te vinden. Ik had graag ook het Aziatische Formule 3 kampioenschap gereden, maar daarvoor was ik nog te jong. Helaas mocht ik daarom dit seizoen niet deelnemen aan dat kampioenschap." De jonge leeftijd zorgde er ook voor dat Mini zijn idool Ayrton Senna nooit in actie zag komen. "Het klinkt misschien wat apart, maar mijn idool is toch echt Senna. Dat komt omdat mijn vader een groot fan van hem was en altijd over hem sprak toen ik nog een kind was. Ik vond die verhalen zo fascinerend dat ik daarna alles op ging zoeken op Youtube. Iedere ochtend zocht ik bij het ontbijt naar beelden van Senna en zo leerde ik heel veel over hem. Daarom is hij mijn idool. In de huidige Formule 1 volg ik natuurlijk ook Leclerc, het is namelijk mooi om te zien welke weg hij heeft afgelegd richting de Formule 1." "Ook heb ik Charles al meerdere keren gesproken, hij komt namelijk vaak naar zijn broer Arthur kijken", aldus Mini met een bewonderende blik. Logischerwijs hoopt de ART Grand Prix-coureur dan ook op een goed seizoen voor Leclerc. "Ik volg de Formule 1 natuurlijk op de voet en ik hoop dat Ferrari het in 2021 beter zal doen dan vorig jaar. Toch denk ik dat Mercedes nog altijd het sterkste team zal zijn dit seizoen, al hoop ik dat Red Bull het Mercedes-team nog meer onder druk zal kunnen zetten."

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin