Dit jaar mochten de coureur in 20 wedstrijden van de motoronderdelen vier stuks gebruiken. Voor elke 'overschrijding' ontving de coureur een gridstraf en werd hij een aantal plaatsen teruggezet op de grid. De limiet van vier onderdelen bleek voor veel teams niet haalbaar. Bijna elke coureur kreeg dit jaar wel een gridstaf, maar volgend seizoen worden de regels nog een stukje strenger. Dan mogen de teams nog maar drie motoren per coureur gebruiken in 21 wedstrijden. Op dat plan kwam veel kritiek, voornamelijk van Red Bull. Red Bull vond het een 'belachelijk' idee, wat de Formule 1 zeker niet ten goede komt volgend seizoen.
Jean Todt, president van de FIA, is echter stellig in zijn oordeel. "De teams hebben eerder dit jaar unaniem ingestemd met de reglementen voor 2018. Daarin staat ook dat een coureur maar drie motoren mag gebruiken per seizoen", slaat Todt de kritiek af. "Om die regel terug te draaien en volgend jaar weer met vier motoren te rijden, moet er een unanieme overeenkomst komen. Die is er op dit moment niet." Volgens Todt is het terugschroeven van het maximaal aantal onderdelen cruciaal. "De kosten worden elk jaar hoger en daardoor groeien de verschillen tussen teams met en zonder veel vermogen. Daar proberen we wat aan te doen" , legt Todt uit.
Meest gelezen