Nyck de Vries heeft een imposante erelijst opgebouwd in de autosport. De Nederlander pakte onder meer de titel in de Formule 2 en Formule E, waarna hij begin 2023 ook de kans kreeg om namens AlphaTauri in de Formule 1 te rijden. Die kans deed zich voor na een indrukwekkend debuut van De Vries tijdens de Grand Prix van Italië in 2022. De coureur verving Alex Albon en pakte direct punten door als negende over de streep te komen in de Williams.
Helaas verliep het avontuur bij AlphaTauri minder succesvol. De Vries moest al na een half seizoen vertrekken en keerde daarna terug in de Formule E. Ook komt hij voor Toyota uit in het WEC (World Endurance Championship). De Vries vertelt nu ook over zijn karttijd, toen hij vroegtijdig de interesse wekte van Red Bull, Ferrari en McLaren.
"Aan het einde van 2009 had ik een contract getekend bij McLaren", stelt De Vries in de Cool Room-podcast. "In 2010 was ik onderdeel van hun Young Driver Programme. Ik heb toentertijd geen formele aanbieding gekregen van Red Bull, maar ik heb in Monza wel met Helmut Marko gesproken. Verder ben ik zeker naar Maranello geweest om Stefano Domenicali (toenmalig teambaas van Ferrari red.) te ontmoeten en hebben we nog met andere mensen gesproken."
De keuze viel uiteindelijk dus op McLaren. "We hadden het gevoel dat de aanpak van McLaren comfortabel voor ons was. Daarom hebben we voor die afslag gekozen. Het was overigens wel een bevestiging dat we op de goede weg waren, al was ik me er altijd ook van bewust dat de weg naar het einddoel, hopelijk de Formule 1, nog altijd extreem lang was. De reis zou zwaar worden, maar het was fijn om te merken dat wat we deden werd opgemerkt. Er was interesse."
De Vries bedankt McLaren, het team waar hij dit jaar aan wordt gelinkt als reservecoureur, ook voor hun bijdrage aan zijn carrière. "Ik ben heel blij met wat McLaren voor mijn carrière heeft betekend, maar het was toen niet zo georganiseerd als nu. Dat komt natuurlijk met de tijd, zeker nu iemand leidinggeeft aan de Academy. Ze hebben een programma, plan en structuur. Toen ik binnenkwam, was dat wel anders. Ik had op verschillende manieren wel steun gehad en ik kwam natuurlijk wat coureurs tegen die met me wilden praten, maar er was weinig structuur."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!