Yuki Tsunoda debuteerde tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2021 met een knappe negende plek, maar vervolgens had hij het lastig. Tijdens de epische slotrace in Abu Dhabi waarin Max Verstappen zijn eerste wereldtitel veroverde, pakte de Japanner zijn beste resultaat tot nu toe in de koningsklasse van de autosport. Hij werd daar vierde. Zijn tweede seizoen werd ook gekenmerkt door hoogte- en dieptepunten, maar in zijn derde jaar presteerde hij wat constanter en profileerde hij zich als eerste man van het team.
Tsunoda kon zich niet onderscheiden met hele hoge klasseringen, maar wist wel vaak het maximale uit de AlphaTauri AT04 halen en pakte in totaal 17 punten. Hij wist in ieder geval zijn voormalig teamgenoot Nyck de Vries te verslaan en hij klopte ook zijn huidige teammaat Daniel Ricciardo in het onderlinge duel. Maar waarom heeft Tsunoda eigenlijk een zitje bij RB, dat hij nu al voor het vierde jaar warm mag houden? Voormalig teambaas Eddie Jordan weet dat wel, zo vertelt hij in de Formula For Success-podcast.
"Tsunoda zit in dat team, omdat Red Bull als familie Honda te vriend moet houden en dat is een verzoek vanuit Honda. Ik kan je beloven dat het zo werkt, want dat gebeurde eerder ook al zo. Honda wilde in 1999 van Heinz-Harald Frentzen af in mijn team (Jordan Grand Prix, red.). Dat terwijl hij meerdere Grand Prix had gewonnen en briljant was. De macht van Honda tegenover mij was dat ze Takuma Sato in de auto wilden hebben, omdat ze een Japanse coureur nodig hadden", zo legt Jordan uit.
"Dat was hun privilege en ik begreep het. Ik nam een beslissing en met de motor die rond de 18 miljoen kostte, zei ik tegen mezelf: is Frentzen 18 miljoen euro waard? En dat antwoord was een duidelijke nee. En dus was het game-over", zo sluit de oud-teambaas af.
Ook interessant:
Verstappen wacht cruciale vuurdoop met Red Bull in Bahrein
Ja, beste Formule 1-fan, niet alleen de Formule 1-begint weer, maar ook de RacingNews365 Formule 1-podcast is terug van weggeweest. En dat na toch wel een enerverende winterperiode. Beluister 'm hieronder! Liever via YouTube? Dat kan ook. Dan druk je op deze link.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!