De Grand Prix van Monaco startte niet op de oorspronkelijke starttijd, maar liep vertraging op door in eerste instantie regenbuien in Monte Carlo en daarna door problemen met de startsystemen. Jos Verstappen begrijpt niet waarom de wedstrijdleiding zo handelde en waarom de banden van de koningsklasse niet goed om kunnen gaan met regenbuien. Hij is dan ook allerminst tevreden met de gebeurtenissen tijdens de afgelopen Grand Prix. "Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n prettig gevoel overgehouden aan het raceweekend in Monaco", zo trapt hij af in zijn column van Verstappen.com . "En dan druk ik me nog zachtjes uit. Ten eerste vind ik dat ze gewoon om drie uur de race hadden moeten starten. Tegenwoordig lijkt het zo dat iedereen bij de wedstrijdleiding in de stress schiet zodra er twee druppels water vallen." De regenbuien vlak voor de start van de race hadden volgens Verstappen senior juist voor een prachtig spektakel gezorgd. Omdat de coureurs nog niet in de regen hadden gereden besloot de wedstrijdleider de start uit te stellen en nadat het startsysteem vervolgens niet naar behoren werkte, werd de Grand Prix nog verder uitgesteld. "Het zou een chaotische start zijn geworden, en de teams waren gaan twijfelen welke banden de beste optie zouden zijn. Dat is wat de mensen willen zien. Nu wachtten ze maar af en bleken er ook nog eens problemen te zijn met de startlichten." "Dan moet de FIA of de organisatie, wie er ook verantwoordelijk is, er maar voor zorgen dat er een back-up is en het materiaal op orde is. Nu krijgen we starts achter de safety car en dan gaat de spanning er in mijn ogen wel vanaf. Zeker op een circuit als in Monaco. We leven in een competitieve, professionele sport. Dan mogen dit soort dingen niet gebeuren."
Jos Verstappen niet tevreden met banden van Pirelli
Niet alleen de FIA en de organisatie van de Formule 1-race in Monaco stelden vader Jos teleur. Bandenleverancier Pirelli heeft volgens de vader van Max Verstappen ook een aandeel in het probleem dat zich voordeed in Monte Carlo. "Ik vind het ook onvoorstelbaar om te zien hoe weinig grip de coureurs hebben op de full wets. Dat is niet alleen iets van de laatste race, maar speelt al veel langer." Vader Jos vindt dan ook dat er verandering moet komen - zowel bij de banden van Pirelli als bij de FIA en de Formule 1. "Ze moeten ervoor zorgen dat de banden ertegen kunnen als er drie centimeter water staat. Dat konden wij vroeger ook, in de tijd van de competitie tussen Bridgestone en Michelin." "Daarnaast wordt er tegenwoordig ook wel erg snel met een rode vlag gezwaaid. (Yuki, red.) Tsunoda rijdt in de kwalificatie met zijn linker voorwiel tegen de vangrail en het is gelijk raak met een rode vlag. Dan verpruts je het voor de andere coureurs", zo sluit de voormalig F1-coureur af.
Meest gelezen