Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Jos Verstappen

Jos Verstappen uit forse kritiek op FIA en Formule 1: "Dan verpruts je het"

Jos Verstappen baalt van de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Monaco. De FIA besloot de racestart uit te stellen, tot ergernis van de vader van Max Verstappen. Ook Pirelli had het beter kunnen doen, zo legt hij uit.

Verstappen Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

De Grand Prix van Monaco startte niet op de oorspronkelijke starttijd, maar liep vertraging op door in eerste instantie regenbuien in Monte Carlo en daarna door problemen met de startsystemen. Jos Verstappen begrijpt niet waarom de wedstrijdleiding zo handelde en waarom de banden van de koningsklasse niet goed om kunnen gaan met regenbuien. Hij is dan ook allerminst tevreden met de gebeurtenissen tijdens de afgelopen Grand Prix.

"Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n prettig gevoel overgehouden aan het raceweekend in Monaco", zo trapt hij af in zijn column van Verstappen.com. "En dan druk ik me nog zachtjes uit. Ten eerste vind ik dat ze gewoon om drie uur de race hadden moeten starten. Tegenwoordig lijkt het zo dat iedereen bij de wedstrijdleiding in de stress schiet zodra er twee druppels water vallen."

De regenbuien vlak voor de start van de race hadden volgens Verstappen senior juist voor een prachtig spektakel gezorgd. Omdat de coureurs nog niet in de regen hadden gereden besloot de wedstrijdleider de start uit te stellen en nadat het startsysteem vervolgens niet naar behoren werkte, werd de Grand Prix nog verder uitgesteld.

"Het zou een chaotische start zijn geworden, en de teams waren gaan twijfelen welke banden de beste optie zouden zijn. Dat is wat de mensen willen zien. Nu wachtten ze maar af en bleken er ook nog eens problemen te zijn met de startlichten."

"Dan moet de FIA of de organisatie, wie er ook verantwoordelijk is, er maar voor zorgen dat er een back-up is en het materiaal op orde is. Nu krijgen we starts achter de safety car en dan gaat de spanning er in mijn ogen wel vanaf. Zeker op een circuit als in Monaco. We leven in een competitieve, professionele sport. Dan mogen dit soort dingen niet gebeuren."

Jos Verstappen niet tevreden met banden van Pirelli

Niet alleen de FIA en de organisatie van de Formule 1-race in Monaco stelden vader Jos teleur. Bandenleverancier Pirelli heeft volgens de vader van Max Verstappen ook een aandeel in het probleem dat zich voordeed in Monte Carlo. "Ik vind het ook onvoorstelbaar om te zien hoe weinig grip de coureurs hebben op de full wets. Dat is niet alleen iets van de laatste race, maar speelt al veel langer."

Vader Jos vindt dan ook dat er verandering moet komen - zowel bij de banden van Pirelli als bij de FIA en de Formule 1. "Ze moeten ervoor zorgen dat de banden ertegen kunnen als er drie centimeter water staat. Dat konden wij vroeger ook, in de tijd van de competitie tussen Bridgestone en Michelin."

"Daarnaast wordt er tegenwoordig ook wel erg snel met een rode vlag gezwaaid. (Yuki, red.) Tsunoda rijdt in de kwalificatie met zijn linker voorwiel tegen de vangrail en het is gelijk raak met een rode vlag. Dan verpruts je het voor de andere coureurs", zo sluit de voormalig F1-coureur af.

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

30 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen