Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Jumbo stopt als miljoenensponsor Verstappen, ook gevolgen voor GP Nederland

Supermarktketen Jumbo stopt na dit seizoen met het sponsoren van Max Verstappen en de Grand Prix van Nederland, dat meldt het AD.

Jumbo was de eerste grote sponsor van Max Verstappen in de Formule 3 en sindsdien is het geel van de supermarktketen nooit ver geweest van de Nederlander. Daar komt nu een einde aan: Jumbo trekt zich mogelijk helemaal terug uit de sportwereld, dat meldt de nieuwe topman van het Brabantse bedrijf, Ton van Veen. Van Veen is de opvolger van Frits van Eerd, die eerder zijn taken als Jumbo-topman neerlegde omdat hij verdacht wordt van fraude. De zaak heeft ook betrekking tot de motorsport, maar het terugtrekken van Jumbo als sponsor van Verstappen heeft daar volgens Van Veen niks mee te maken. Jumbo moet weer terug naar de kern en miljoenenbedragen naar de wereldwijde (auto)sport past niet in het plaatje. "Max is natuurlijk een volksheld, maar hij acteert op het absolute wereldtoneel", zegt hij tegen het AD . "Wij zijn een hele goede food retailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België. We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring, maar ik kan iedere euro maar één keer uitgeven. Het geld dat naar Max gaat, kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken."

Geen geld naar Zandvoort, mogelijk ook stop wielerploeg

Ook de sponsoring van de Grand Prix van Nederland stopt, waardoor Circuit Zandvoort minder miljoenen krijgt. Het Jumbo-geel verdwijnt uit de autosport en ook andere sporten gaan waarschijnlijk de gevolgen merken: de sponsoring van wielerteam Jumbo-Visma verdwijnt ook. Van Veen: "Met de motorsport en de verdachtmakingen, daar willen we niets mee te maken hebben. Met Max Verstappen en Jumbo-Visma stoppen we om een hele andere reden. Die sponsoring heeft ons enorm veel naamsbekendheid gebracht, maar we hebben inmiddels alles gewonnen wat er te winnen valt."

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje