De laatste Grand Prix vond plaats op 1 december 2019. Sindsdien zagen we de coureurs nog in actie tijdens zes testdagen op het circuit van Barcelona in Februari, daarna bleef het stil. Door het coronavirus en alle bijbehorende problemen ging het seizoen niet van start op zondag 15 maart in Australië, maar na een complete reorganisatie van de kalender met de start op 5 juli op de Red Bull Ring.
Verstappen en de titeldroom van Red Bull
Vraag wereldwijd naar de favorieten voor dit seizoen en unaniem worden twee namen genoemd: Lewis Hamilton en Max Verstappen. Vaak ook in deze volgorde, waarbij Mercedes nog wordt gezien als de grote favoriet voor dit seizoen. Logisch, gezien de zes wereldtitels op rij voor de Duitse renstal. Red Bull en Honda lijken een aanzienlijk betere bolide ontwikkeld te hebben dan vorig jaar. Tijdens de wintertestdagen in Barcelona liet het team zich nauwelijks in haar kaarten kijken, maar achter Mercedes was Verstappen steeds snel onderweg. Het gat van enkele tienden, op basis van de long runs gemeten, hoopt het team bij de start in Oostenrijk gedicht te hebben. Verstappen en Alexander Albon krijgen de beschikking over aerodynamische upgrades en een verbeterde Honda-motor. Dromen van een wereldtitel doet het team nog lang niet, Red Bull blijft uiterst voorzichtig: Mercedes moet verslagen worden en het team moet Max tot de tanden toe bewapenen om de nagenoeg onfeilbare Duitse bolide te kraken. Is het genoeg om het pantser van Mercedes te doorbreken? Niets wijst erop dat de Duitse grootmacht haar vorm verloren is. Hamilton en Bottas kenden redelijk probleemloze wintertests, waarbij de snelheid er direct goed inzat. Wel kende de Mercedes-krachtbron enkele problemen, maar deze moeten verholpen zijn met een upgrade in Oostenrijk. Bottas verschijnt met nieuw vertrouwen aan de start en zegt een betere voorbereiding te hebben gehad dan ooit te voren. Met een nieuwe liefde in zijn leven en een gewijzigd trainingsprogramma moet hij ook mentaal beter in vorm zijn dan voorheen.
Ferrari’s ontwerpblunder of prachtig theater
Het seizoen van Ferrari begon in een prachtig theater in Italië. Daar werd de SF1000 onthuld waarbij het team maar één doel voor ogen had: de eerste rijderstitel sinds 2007 veroveren. Eenmaal op het asfalt viel de SF1000 tegen. Zwaar tegen. Immers, als we de woorden van de coureurs en teambaas Mattia Binotto mogen geloven. De performance van de nieuwe Ferrari liet te wensen over. Het surplus aan paardenkrachten was verdwenen, een gevolg van de nieuwe en strengere technische regels voor de power unit. Niet langer vliegt de scharlaken bolide over de rechte stukken. In de bochten, waar het team vorig jaar al tijd verloor, lijkt nu weinig te zijn veranderd. Het aerodynamische concept van de SF1000 faalde. Hierdoor moest Ferrari al ruim voor de start van het seizoen de ontwikkeling staken en direct terug naar de tekentafel om een B-spec van de auto te ontwikkelen. Deze zal pas tijdens de derde race beschikbaar zijn. In Oostenrijk wordt duidelijk of Ferrari echt een ontwerpfout heeft gemaakt, of het prachtig Italiaans theater was dat is opgevoerd in de voorbije maanden.
Racing Point op poleposition in middenveld
De strijd in het middenveld was in veel gevallen de afgelopen jaren spannender dan die aan kop van het veld. Achter de grote drie vochten teams als Renault, McLaren en Racing Point voor de positie van ‘best of the rest’. Racing Point waagde zich er dit jaar aan om de Mercedes van 2019 nagenoeg geheel over te tekenen. Een regelrechte kopie, met een afwijkende roze kleurstelling. Een deel van de concurrentie was allerminst blij, want moet een team niet zelf een auto ontwerpen? Coureurs Lance Stroll en Sergio Perez zal het niet deren want de ‘roze Mercedes’ ging als een speer. Belangrijkste uitdagers vormen het McLaren van Carlos Sainz en Lando Norris en Renault met Daniel Ricciardo en comeback kid Esteban Ocon. McLaren oogde op bepaalde momenten snel, maar overtuigde minder dan gehoopt. De Britse renstal wilde het gat naar de topteams halveren, iets dat niet gelukt lijkt te zijn. Hetzelfde geldt voor Renault, dat 2020 al snel aanwees als tussenjaar in de wetenschap dat in 2021 de nieuwe regels zouden komen. Deze zijn echter een jaar uitgesteld door de coronacrisis, waardoor de Franse renstal met een probleem zit. Ricciardo is ondertussen het vertrouwen al kwijt en tekende nog voor de seizoensstart een contract bij McLaren. AlphaTauri, voormalig Toro Rosso, hoopt een stap te kunnen zetten. Het B-team van Red Bull scoorde in 2019 twee podiumplaatsen tijdens de knotsgekke races in Duitsland en Brazilië, maar weet te weinig te overtuigen. Met een verbeterde Honda-motor en enkele upgrades aan de auto, evenals door continuïteit in de rijdersbezetting wil het dit seizoen in de top vijf eindigen.
De strijd om de laatste plaatsen
Wie denkt aan de achterhoede zal direct Wiliams noemen. Het gewezen topteam is fors in verval geraakt en kende een dramatisch 2019. Een schamel puntje werd er behaald, maar de voorbereiding op 2020 verliep aanzienlijk beter. Met George Russell heeft het team een toptalent in handen, met nieuwkomer Nicholas Latifi de benodigde dollars. Is het genoeg om op regelmatige basis te strijden voor de punten? De breuk met hoofdsponsor ROKIT zal hier zeker niet aan bijdragen. Alfa Romeo is een pijnlijke naam om hier terug te zien. Het team werd na de testdagen in 2019 nog gezien als potentieel top vijf team. Met Kimi Raikkonen scoorde het diverse puntenfinishes in de eerste races van vorig seizoen, maar daarna wist het team zelden te imponeren – iets dat Antonio Giovianzzi ook nauwelijks deed. De Italiaan krijg teen tweede kans van Alfa. Op basis van de wintertestdagen zijn er weinig redenen om te doen geloven dat Alfa dit jaar tot een van de verrassingen behoort. Teambaas Guenther ‘Fucking’ Steiner zal waarschijnlijk in 2020 ook weer het nodige te vloeken hebben. Haas kende een dramatisch 2019, met een draak van een auto en twee coureurs die elkaar geen millimeter ruimte gunden. Het leverde prachtige TV op, maar nauwelijks punten. De VF20 moet aanzienlijk beter voor de dag komen, maar indruk maakte het team geen moment in Barcelona. Als een van de weinige teams heeft Haas bovendien geen upgrades voorhanden in de eerste races. Financieel overleven lijkt het devies voor 2020.
Live Formule 1 volgen in 2020
Er zijn diverse manieren om niets van de sport te missen. Natuurlijk race je als eerste naar RacingNews365 voor het laatste nieuws, interviews, analyses en achtergrondinformatie over de sport. Wij zullen dit jaar bij zoveel mogelijk races als toegestaan is, in verband met de coronarestricties, op het circuit aanwezig zijn. Bij andere races zullen we ook zorgen voor de juiste informatievoorziening direct vanaf het circuit. Van alle trainingen, kwalificatie en race wordt natuurlijk ons bekende liveblog gemaakt, inclusief live timing. Op deze manier hoef je niets te missen van de Formule 1, waar je ook bent. In Nederland zendt Ziggo Sport Totaal alle trainingen, de kwalificatie en de race uit. Op het kanaal 14 worden de kwalificaties en races uitgezonden. Alternatief biedt het Duitse RTL dat de kwalificaties en races uitzendt.
Wat je verder nog moet weten
De Formule 1-regels zijn in 2020 op een aantal punten gewijzigd. Uitgebreide informatie over de F1-regels kan je hier vinden . - Op het moment van schrijven staan er acht Grands Prix op de kalender. De F1-organisatie wil uiteindelijk in de komende weken komen tot een kalender met 15 tot 18 Grands Prix. De kalender kan je hier bekijken . - Max Verstappen kan zich kronen tot jongste wereldkampioen in de geschiedenis van de F1. Een record dat nu in handen is van Sebastian Vettel die op de leeftijd van 23 jaar en 134 dagen in 2010 zijn eerste titel behaalde. - Hamilton kan met een zevende wereldtitel op gelijke hoogte komen met Michael Schumacher De Brit won tot dus ver de titel in 2008 met McLaren en in 2014, 2015, 2017, 2018 en 2019 met Mercedes. Het team van Mercedes kan een record verbreken met zeven opeenvolgende constructeurskampioenschappen. Nu deelt het samen met Ferrari het record van zes opeenvolgende titels. - Dit seizoen is er slechts één debutant in de Formule 1: Nicholas Latifi rijdt zijn meters voor het team van Williams. De Canadees eindigde in 2019 als tweede in de Formule 2 achter Nyck de Vries.
Meest gelezen