Het Suzuka International Racing Course is zowel onder de rijders als onder de fans immens populair en dat maakt dat de Grand Prix van Japan onmisbaar op de Formule 1-kalender. Het circuit heeft een bijzondere link met Nederland. En nee, dat is niet omdat Max Verstappen vorig jaar zijn tweede wereldkampioenschap binnensleepte in het land van de rijzende zon. Hans Hugenholtz, voormalig directeur van Circuit Zandvoort heeft het circuit namelijk ontworpen. Hugenholtz' ervaring met een glooiende racetrack maakten hem dé aangewezen persoon voor de creatie van een circuit met een soortgelijke flow. Juist die bijzondere lay-out maakt het circuit van Suzuka voor coureurs enorm uitdagend én plezierig om op te rijden, stelt autocoureur Tom Coronel. In de meest recente aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365 laat de man uit Eemnes zich uit over het befaamde circuit.
"Heer-lijk. Wat is dit een lekker baantje. Suzuka is écht een van de beste rijderscircuits dat er is. Na het rechte stuk volgt een soort mega-kombocht waarin je heel zachtjes remt en één versnelling terugschakelt. Bij de start kun je zelfs helemaal buitenom inhalen en vervolgens keihard remmen voor bocht twee..." vertelt Coronel laaiend enthousiast terwijl hij er in zijn gedachten een rondje Suzuka uitperst. De Viaplay-analist vervolgt zijn verhaal met een virtueel rondje waarna F1-kenner Ruud Dimmers antwoordt: "Ademloos!" Het podcast-panel praat nog lang door over de fascinerende layout van het circuit, maar blikt ook vooruit op komend Grand Prix-weekend. Dimmers en Coronel denken allebei dat Red Bull het Singapore-lek in Suzuka weer boven water heeft. "Er is een nieuw reglement, wat maakt dat de vloer van de auto's minder door mag buigen. Direct werd gezegd: daar heeft Red Bull last van. Dat is makkelijk om te zeggen, wanneer het één weekend niet lekker gaat. Vergeet niet dat Red Bull in de eerste vrije training in Singapore een upgrade probeerde. Deze was er in de tweede training al weer af. De auto was verder hetzelfde als in Zandvoort en Monza qua vloer- en vleugelpakket. Natuurlijk hadden ze eerst wat meer downforce, maar het is niet dat ze ineens een compleet andere auto hebben. Ook Toto Wolff zei: 'je gaat niet in één keer van een winnend dominant team met een perfecte rijder naar een team wat ineens de kluts kwijt is en niet meer meedoet.' Ik zet mijn geld in op Max", aldus Dimmers. Tekst gaat verder onder afbeelding.
"Ik denk dat het voor Verstappen heel lekker gaat daar", gaat Dimmers verder. "Ik ben ook heel benieuwd hoe het met Ferrari gaat. Ze zitten in een goede flow, maar op Suzuka storten de banden wel een stuk sneller in", zegt hij doelend op de bandenproblemen waar Carlos Sainz en Charles Leclerc al het hele seizoen mee kampen. "En het wordt natuurlijk het revancheweekendje van George Russell, hé." Coronel en Dimmers verwachten niet alleen veel van de (sub)top, maar ook van underdog Liam Lawson. De rookie uit Nieuw-Zeeland vervangt ook komend weekend Daniel Ricciardo, die met een handblessure kampt. "Hij kent die baan en dat is wel echt een klein voordeeltje", zegt Coronel. Lawson rijdt namelijk permanent in het Super Formula-kampioenschap, een eenzitters-categorie in Japan. "Hij heeft de afgelopen jaren veel getest daar. Als je er meer hebt gereden, dan ontdek je echt wel een paar trucjes die je daar doe kunt passen. En de auto waar Lawson normaal mee rijdt daar is natuurlijk wat langzamer dan een F1-auto, maar heeft wel serieus veel grip. Ik ben ervan overtuigd dan hij héél constant is komend weekend." Aan het einde van de aflevering voorspellen beide heren hun top drie voor de race. Dat het podium zowel blauw, rood als zilver zal kleuren is het tweetal het over eens, over welke rijders er zullen staan nog niet. Dimmers: "Max, Hamilton, Leclerc." Coronel: "Max, Russell, Sainz." Wie denk jij dat er met de winst vandoor gaat in Suzuka? Laat het weten via onderstaande poll!
Meest gelezen