Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kersvers Red Bull-coureur Perez kijkt terug op bizar seizoen

Dat Sergio Perez dit jaar een vierde plaats in het kampioenschap en een Red Bull-stoeltje heeft afgedwongen, is een klein wonder. Zeker als je ziet hoe de Mexicaan terugblikt op het jaar en wat er allemaal met hem is gebeurd.

Voor Sergio Perez leek er niets aan het handje toen hij aan het seizoen begon. Hij had een zeer solide Racing Point-bolide onder zijn kont en leek verzekerd van een stoeltje voor 2021 - hij had immers een contract. Hij kon zich zonder zorgen te maken vol op het seizoen storten. Maar, toen het seizoen in juli op gang kwam, kwamen ook de geruchten op gang. De Mexicaan zou zijn stoeltje kwijt gaan raken aan Sebastian Vettel, die door Ferrari op straat was gezet. Plots moest er letterlijk alles aan doen om zijn toekomst in de sport te redden. Hij werd echter flink tegenwerkt door alles en iedereen, zo blijkt uit zijn terugblik op het jaar. "Ik begon het seizoen met een zeer competitieve wagen, maar de resultaten bleven uit. Toen raakte ik geïnfecteerd met het Covid19-virus op een van de meest cruciale momenten in mijn carrière", zo zucht hij. Niet alleen Perez zelf, ook zijn familie was de dupe van zijn infectie. "Mijn vrouw en kinderen kregen er ook mee te maken. Ik moest twee races missen en het voelde alsof alles was verloren. Het was de slechtste periode van het jaar voor mij. Het duurde lang voordat ik weer honderd procent fit was; fysiek gesproken heeft corona me best wel hard geraakt!" Tot overmaat van ramp kwam toen begin september het nieuws dat hij per 2021 geen Racing Point-coureur meer zou zijn. Ten faveure van Vettel werd Checo op straat gezet. Plots was het alle hens aan denk in het kamp van de Mexicaan. "Toen had ik goede resultaten nodig op het circuit, maar de updates waren niet voor mij beschikbaar", zo doelt hij op de races in Mugello en Rusland, waar alleen Lance Stroll de nieuwe Racing Point-updates tot zijn beschikking had. In Imola leek hij eindelijk op weg te zijn naar succes, maar door een onhandige strategische actie van Racing Point zag hij een nagenoeg zeker podiumfinish in rook op gaan. Inmiddels had hij zich al aangeboden bij Red Bull, maar daar werd de boot afgehouden. Zij wilden zo lang mogelijk wachten, zeker omdat de alternatieven voor coureurs als Perez niet bestaand waren. Nog steeds had hij geen zekerheid over zijn F1-toekomst. Ging zijn carrière als een nachtkaars uit? Nee, zeker niet. In Turkije was het geluk eindelijk aan zijn kant. Hij reed in de regen naar een knappe tweede plaats achter Lewis Hamilton, waarbij hij aantoonde hoe sterk zijn bandenmanagement was. Een race later herhaalde hij dat kunstje, althans, dat dacht hij. In derde positie gaf zijn motor kort voor het einde van de race de geest in Bahrein. "Het was een cruciaal moment voor mijn toekomst en we hadden een podium zo goed als binnen, maar mijn motor ging slechts ronden voor het einde kapot", verzucht Perez, die daardoor de daaropvolgende race met een slechte motor moest rijden. "Door het falen van de motor tijdens de GP van Bahrein moesten we een week later met de minst betrouwbare motor van het seizoen rijden, die al de meeste meters had afgelegd. En dat op een circuit waar de motor zeer belangrijk is", zo doelt hij op de alternatieve lay-out in Sakhir. Maar, wonder boven wonder kwam hij juist op dat moment bovendrijven en won hij de race door middel van een prachtige inhaalslag, nadat hij aan het einde van de openingsronde nog in laatste positie lag. "Ik won mijn eerste race en voor het eerst in een halve eeuw stond Mexico weer bovenop het podium", glundert hij. Aan de laatste race in Abu Dhabi, waar hij ondanks een gloednieuwe motor toch weer uitviel, maakt hij geen woorden vuil. "Uiteindelijk eindigden we vierde in het kampioenschap en kreeg ik de kans waar ik al meer dan 25 jaar o zo hard voor heb gewerkt", zo doelt hij op de transfer naar Red Bull. Red Bull ging met Max Verstappen voor de wereldtitel in 2020, maar uiteindelijk domineerde Lewis Hamilton. Zelfs de mooie woorden van Helmut Marko konden daar niets aan veranderen. Waar ging het mis voor Red Bull en Verstappen? RacingNews365 analyseert het seizoen van Verstappen in onderstaande video.

D-vVRmvaeKY

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'