Na een verwarrende zondagmiddag in Japan mocht Max Verstappen zichzelf voor het tweede jaar op rij wereldkampioen Formule 1 noemen. Pas toen hij al uit zijn Red Bull-bolide was geklommen en voor de camera stond, kreeg hij te horen dat hij kampioen was. Daarna duurde het nog even voordat de Nederlander (en velen met hem) dat geloofde. Toch vond Verstappen dat niet erg, zo vertelt hij twee weken later aan onder meer RacingNews365 . "De verwarring overschaduwde mijn tweede titel niet. Als het niet in Japan was gebeurd, dan hier in Amerika wel. Het was altijd een verrassing geweest, want zonder de penalty (van Leclerc, red.) was ik geen kampioen geworden, ongeacht de puntentelling die er was gekozen."
Brief van de Koning
Door de verwarring konden fans wereldwijd tevens niet genieten van de befaamde woorden van Red Bull-teambaas Christian Horner. 'Max Verstappen, you are a two time World Champion!', werd door de Brit helaas niet via de radio gescandeerd. Toch kreeg Max die woorden wel te horen, zo vertelt hij met een glimlach. "Christian heeft het daarna nog gezegd! Het hoeft niet altijd via de radio. Het is ook veel persoonlijker als je het in persoon kan zeggen." Echt gevierd heeft Verstappen zijn titel nog niet. Eén avondje ging hij er in Monaco op uit met vrienden, meer tijd had hij niet. "Het was prima. Ik had nog wat verplichtingen en moest simulatorwerk verrichten op weg naar de Grand Prix van de Verenigde Staten. Er is een avond geweest waarop ik wat vrienden heb uitgenodigd om samen te dineren." Wel ontving hij natuurlijk links en rechts felicitaties, waaronder een brief van Koning Willem-Alexander. "Ik heb een brief gekregen van de Koning, net als vorig jaar! Het is mooi dat ze mij waarderen. Ze hebben de race gekeken en het is altijd mooi om die erkenning te krijgen", glundert Verstappen op het Circuit of the Americas.
Elke race winnen
De druk is volledig van de schouders van Verstappen verdwenen, want de felbegeerde wereldtitel is natuurlijk al binnen. De Nederlander geeft toe dat het een andere sensatie is dan in 2021, maar echt vergelijken kan en wil hij het niet. Hoe dan ook wil Max dit jaar ook zijn team aan de titel helpen, het liefst deze zondag al. "Het zal altijd anders aanvoelen als je de titel eerder in het seizoen al pakt. Je kon het natuurlijk aan zien komen. Daarom vergelijk ik de twee titels ook niet. Hetzelfde geldt voor je eerste en tweede Grand Prix-overwinning. De eerste is altijd wat emotioneler, maar als ik puur naar de performance kijk, dan was dit seizoen beter." "We gaan dit jaar natuurlijk nog voor de constructeurstitel. Daarvoor hebben we niet veel punten meer nodig, maar we gaan natuurlijk proberen om hier in de Verenigde Staten al de titel te pakken. Ik wil nog steeds alle races winnen. Ik ga mijn uiterste best doen. Het is wellicht iets meer relaxed, maar zodra ik in de auto zit wil ik het maximale. Misschien is er wat minder druk, maar het zal ook van de auto afhangen of je kan blijven winnen." En als het even kan, pakt Verstappen ook graag het record mee van meeste gewonnen races in een seizoen. "Er zijn nog vier races te gaan om het record te pakken. Ik probeer elke race te winnen", aldus de Red Bull-man, die nog twee overwinningen nodig heeft om dat record te pakken.
Zeldzame trackwalk Verstappen
Verstappen haalt in de Verenigde Staten alles uit de kast. Er komt zelfs een voor hem zeldzame trackwalk aan toe, maar dat heeft vooral te maken met de staat van het circuit. Vanwege de ligging, op moerasgrond, is het asfalt namelijk zeer hobbelig. Men heeft geprobeerd om dit met behulp van een nieuwe asfaltlaag te verbeteren, maar Max heeft er een hard hoofd in dat de problemen daardoor opgelost zullen zijn. "Het ziet er hier nog steeds hobbelig uit. Ik denk dat het op sommige plekken wat minder erg is, maar op andere plekken waarschijnlijk juist weer erger. Met deze bolides zal het zeker erger zijn dan vorig jaar", zo doelt hij op de ground effect-filosofie van de 2022-wagens, die ervoor zorgt dat de auto's lager op de grond zitten en dus gevoeliger zijn voor hobbels. "Ik zal er naar gaan kijken tijdens een trackwalk, maar pas op vrijdag voel je het echt tijdens de vrije trainingen. Op dit circuit is het gewoon een probleem dat we hebben, omdat het circuit zoveel 'beweegt'. Ik weet niet wat de oplossing hiervoor is, maar met deze auto's kan het best zwaar worden", zo sluit hij af.
Meest gelezen