Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Williams

Kersverse Williams-CEO gelooft in nieuwe successen voor iconische renstal

Kersvers Williams CEO Jost Capito kon met pensioen gaan, of kon aan de slag gaan als de baas van Williams. Het was een snel gemaakte keuze. RacingNews365 sprak exclusief met de Duitser over zijn nieuwe avontuur.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Williams

Het Formule 1-team van Williams werd vorig jaar nieuw leven ingeblazen, nadat de Williams-familie het team verkocht aan investeringsmaatschappij Dorilton Capital. Als nieuwe CEO trok het team niemand minder dan grote naam Jost Capito aan, die het iconische team uit het dal moet helpen. Het was een unieke kans, waar hij geen nee tegen kon zeggen, zo vertelt hij in een exclusief gesprek met RacingNews365.

De 62-jarige Capito naderde zijn pensioen toen hij plots de unieke kans kreeg om voor Williams te werken. De Duitser heeft een grote staat van dienst in de motorsportwereld, waarin hij de afgelopen dertig jaar actief was voor autofabrikanten BMW, Porsche en Volkswagen. Tussendoor kende hij al wat Formule 1-avonturen bij Sauber (het huidige Alfa Romeo, red.) en McLaren.

Volgens de kersverse Williams-baas is er een jongensdroom voor hem uitgekomen, nu hij bij het iconische team uit Grove aan de slag is gegaan. "Als motorsportfan die al vanaf kleins af aan de Formule 1 heeft gevolgd kan je er slechts van dromen dat je een Formule 1-team mag leiden. Laat staan Williams!", glundert hij.

"Toen ik dit aanbod kreeg was er geen twijfel over mogelijk dat ik dit boven mijn pensioen zou verkiezen. Er zijn in de Formule 1 drie teams die veel geschiedenis hebben en waar iedereen over praat: Williams, Ferrari en McLaren. Ik had geen enkele aanbieding boven deze verkozen."

Interview gaat verder onder de afbeelding.

Aan het einde van de jaren 90' was de kersverse Williams-CEO al enkele jaren aanwezig in de Formule 1, toen hij bij Sauber lid was van het bestuur. Aan het begin van de eeuw verliet hij dat schip en ging hij aan de slag bij achtereenvolgens Ford en Volkswagen, waar hij voor WRC-successen zorgde.

In 2016 werd Capito door Ron Dennis als grote vis binnen gehengeld bij McLaren. Toen de grote baas echter niet veel later het schip verliet en Zak Brown in Dennis' plaats kwam, moest Capito het veld al na enkele maanden ruimen. Toch had hij een laatste Formule 1-avontuur nog niet uit zijn hoofd gezet, erkent hij.

"Nee, ik dacht nooit dat ik klaar was in de sport. Het was geweldig om de afgelopen jaren bij Volkswagen te werken aan performance wagens. Daar hou ik net zo veel van als van het racen", zo doelt hij op zijn vorige baan. "Daarom zeg ik uit principe nooit nooit."

"Ik was niet actief op zoek naar een nieuwe uitdaging, omdat ik graag tijd met vrienden en familie doorbracht. Maar als je de uitdaging aangeboden krijgt om Williams terug naar de top te brengen, en het gaat je zo nauw aan het hart, dan kan je geen nee zeggen. Ik had nooit verwacht dat de grootste uitdaging in mijn loopbaan zou komen op het moment dat ik eigenlijk al besloten had om met pensioen te gaan."

Nu de familie Williams uit beeld is en nieuwe eigenaar Dorilton Capital de zaak hebben overgenomen, waait er een compleet nieuwe wind binnen de renstal uit Grove. Capito is er heilig van overtuigd dat alle puzzelstukjes er zijn om het team op de lange termijn weer succesvol te maken.

"De mensen van Dorilton Capital zijn zeer, zeer goed eigenaren. Ik zou niet naar het team gekomen zijn als ik er niet zo'n goed gevoel over had en niet zo'n goede relatie met hen. Ze zijn er echt voor de lange termijn en ze steunen het team volledig. Het is niet slechts een kwestie van geld in het team pompen om het zo beter te maken. Nee, je moet echt bouwen."

En dat is precies wat de nieuwe eigenaren volgens de 62-jarige Williams-CEO doen. "Vaak zie je dat bedrijven veel geld investeren omdat het er is, maar dat de zaken niet verbeteren. Wij hebben ook de kans om ons budget te verhogen, maar dat doen we stap voor stap en we doen het op een slimme manier. In het nieuwe Formule 1-tijdperk zal het draaien om efficiëntie, want het team dat de vaste kosten zo laag mogelijk weet te houden, die weet tegelijkertijd het meeste geld te investeren in de prestaties van de wagen en de technologie er achter", zo sluit hij af.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

2 reacties

    x