Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kersverse Williams-CEO gelooft in nieuwe successen voor iconische renstal

Kersvers Williams CEO Jost Capito kon met pensioen gaan, of kon aan de slag gaan als de baas van Williams. Het was een snel gemaakte keuze. RacingNews365 sprak exclusief met de Duitser over zijn nieuwe avontuur.

Het Formule 1-team van Williams werd vorig jaar nieuw leven ingeblazen, nadat de Williams-familie het team verkocht aan investeringsmaatschappij Dorilton Capital. Als nieuwe CEO trok het team niemand minder dan grote naam Jost Capito aan, die het iconische team uit het dal moet helpen. Het was een unieke kans, waar hij geen nee tegen kon zeggen, zo vertelt hij in een exclusief gesprek met RacingNews365 . De 62-jarige Capito naderde zijn pensioen toen hij plots de unieke kans kreeg om voor Williams te werken. De Duitser heeft een grote staat van dienst in de motorsportwereld, waarin hij de afgelopen dertig jaar actief was voor autofabrikanten BMW, Porsche en Volkswagen. Tussendoor kende hij al wat Formule 1-avonturen bij Sauber (het huidige Alfa Romeo, red.) en McLaren. Volgens de kersverse Williams-baas is er een jongensdroom voor hem uitgekomen, nu hij bij het iconische team uit Grove aan de slag is gegaan. "Als motorsportfan die al vanaf kleins af aan de Formule 1 heeft gevolgd kan je er slechts van dromen dat je een Formule 1-team mag leiden. Laat staan Williams!", glundert hij. "Toen ik dit aanbod kreeg was er geen twijfel over mogelijk dat ik dit boven mijn pensioen zou verkiezen. Er zijn in de Formule 1 drie teams die veel geschiedenis hebben en waar iedereen over praat: Williams, Ferrari en McLaren. Ik had geen enkele aanbieding boven deze verkozen." Interview gaat verder onder de afbeelding .

Aan het einde van de jaren 90' was de kersverse Williams-CEO al enkele jaren aanwezig in de Formule 1, toen hij bij Sauber lid was van het bestuur. Aan het begin van de eeuw verliet hij dat schip en ging hij aan de slag bij achtereenvolgens Ford en Volkswagen, waar hij voor WRC-successen zorgde. In 2016 werd Capito door Ron Dennis als grote vis binnen gehengeld bij McLaren. Toen de grote baas echter niet veel later het schip verliet en Zak Brown in Dennis' plaats kwam, moest Capito het veld al na enkele maanden ruimen. Toch had hij een laatste Formule 1-avontuur nog niet uit zijn hoofd gezet, erkent hij. "Nee, ik dacht nooit dat ik klaar was in de sport. Het was geweldig om de afgelopen jaren bij Volkswagen te werken aan performance wagens. Daar hou ik net zo veel van als van het racen", zo doelt hij op zijn vorige baan. "Daarom zeg ik uit principe nooit nooit." "Ik was niet actief op zoek naar een nieuwe uitdaging, omdat ik graag tijd met vrienden en familie doorbracht. Maar als je de uitdaging aangeboden krijgt om Williams terug naar de top te brengen, en het gaat je zo nauw aan het hart, dan kan je geen nee zeggen. Ik had nooit verwacht dat de grootste uitdaging in mijn loopbaan zou komen op het moment dat ik eigenlijk al besloten had om met pensioen te gaan." Nu de familie Williams uit beeld is en nieuwe eigenaar Dorilton Capital de zaak hebben overgenomen, waait er een compleet nieuwe wind binnen de renstal uit Grove. Capito is er heilig van overtuigd dat alle puzzelstukjes er zijn om het team op de lange termijn weer succesvol te maken. "De mensen van Dorilton Capital zijn zeer, zeer goed eigenaren. Ik zou niet naar het team gekomen zijn als ik er niet zo'n goed gevoel over had en niet zo'n goede relatie met hen. Ze zijn er echt voor de lange termijn en ze steunen het team volledig. Het is niet slechts een kwestie van geld in het team pompen om het zo beter te maken. Nee, je moet echt bouwen." En dat is precies wat de nieuwe eigenaren volgens de 62-jarige Williams-CEO doen. "Vaak zie je dat bedrijven veel geld investeren omdat het er is, maar dat de zaken niet verbeteren. Wij hebben ook de kans om ons budget te verhogen, maar dat doen we stap voor stap en we doen het op een slimme manier. In het nieuwe Formule 1-tijdperk zal het draaien om efficiëntie, want het team dat de vaste kosten zo laag mogelijk weet te houden, die weet tegelijkertijd het meeste geld te investeren in de prestaties van de wagen en de technologie er achter", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'