Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Klein bandenvoordeel Verstappen, maar alleen in een natte GP België

Zo onvoorspelbaar het Formule 1 Grand Prix-weekend is geweest, zoveel moeite heeft Pirelli met het formuleren van een goede strategie. Lang verhaal kort? Het kan alle kanten op. Maar in bepaalde situaties geniet Max Verstappen een klein voordeel ten opzichte van Lewis Hamilton.

Als vanmiddag de Formule 1 Grand Prix van België van start gaat, zullen de heren strategen nog eens goed naar het asfalt en vooral ook even naar boven kijken. Want in hoeverre gaat regen een rol spelen tijdens de race op het beroemde circuit van Spa-Francorchamps? Als Pirelli een ideale strategie moet formuleren voor de Formule 1-coureurs onder aanvoering van polesitter Max Verstappen, klinkt het allemaal wat vertwijfeld. Een éénstopper zou onder koelere omstandigheden haalbaarder zijn, waarbij een start op medium banden de meeste flexibiliteit biedt voor wat betreft het pitstop-window. "Koelere omstandigheden kunnen de coureurs er echter ook toe verleiden voor zachte banden en een tweestopper te gaan, maar over het algemeen houden de teams het aantal pitstops zoveel mogelijk beperkt", vervolgt Pirelli. Zeker is dat iedereen in het geval van een droge race gewoon kan starten op elke gewenste band. De regel dat de top tien moet starten op de band waarop in Q2 de snelste ronde werd gereden, kan door de natte kwalificatie de prullenbak in. Door bijna alleen op een natte baan te rijden, hebben alle teams voldoende nieuwe setjes banden van alle droogweertypen over.

Als het droog blijft, zal Verstappen een buffer op moeten bouwen die groot genoeg is om een eventuele poging tot een undercut van Lewis Hamilton af te stoppen. Gaat Hamilton Verstappen voorbij, dan is de undercut een optie voor de Red Bull-coureur. Rekenen we dan niet buiten George Russell? Jawel, maar normaal gesproken zal de Brit op een droge baan niet dezelfde rol kunnen spelen vooraan als op een nat circuit. Verstappen en Hamilton lijken in hun onderlinge strijd op zichzelf te zijn aangewezen. Sergio Perez moet al van redelijk ver komen met P7 op de grid, om over Valtteri Bottas (13e incl. gridstraf) nog maar te zwijgen. De ingrediënten voor een prachtig één-tegen-één-gevecht zijn dus volop aanwezig. Krijgen we een natte race, dan heeft Red Bull het voordeel van een nieuwe set intermediates, terwijl Mercedes alle sets met de groene wang al een keer aansprak. Die zijn nog wel te gebruiken, maar dus niet meer hagelnieuw. En áls het regent, dan zou Red Bull nog een voordeel hebben, omdat de auto voor aanvang van de kwalificatie al meer was afgesteld op een regenrace dan de Mercedes, dat met minder downforce van start gaat. Overigens kan een natte race vanzelf leiden tot meer pitstops. Een pitstop tijdens een eventuele safety car-periode (ongeveer 11 seconden) of zelfs virtual safety car kost je aanzienlijk minder tijd. Sowieso rijden concurrenten langzamer in de regen, waardoor je nette minder tijd verliest.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi