Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Klien slaat steil achterover van Red Bull: "Onwaarschijnlijk groot"

Christian Klien zag in Saoedi-Arabië zijn voormalige Red Bull-team de concurrentie op grote achterstand rijden. Volgens de voormalig F1-coureur heeft het team van Max Verstappen nog marge over en kan Ferrari alleen nog hopen op een 'terugkeer' van de Scuderia.

Verstappen Saudi Race
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen pakte in Saoedi-Arabië alweer zijn tweede overwinning van het seizoen en in de paddock doen dan ook de geruchten de ronde dat de Nederlander dit jaar wellicht alle Grands Prix kan winnen. Een ongelofelijk scenario, maar met nog 22 races te gaan kan er nog altijd veel gebeuren. Volgens Christian Klien zal de concurrentie echter wél heel grote stappen moeten zetten wil men Red Bull dit jaar verslaan. "Red Bull racet nog altijd in een eigen klasse", opent Klien de terugblik op de race in Saoedi-Arabië met RacingNews365.

"Vooraan zagen we weinig strijd, aangezien Red Bull alles op orde heeft. De concurrentie hoopte op een kleiner gat in Saoedi-Arabië, maar men werd verrast door Red Bull. Andere teams hoopten dat de vloeiende bochten in Djedda zouden zorgen voor een kleinere achterstand, maar uiteindelijk moest zelfs Ferrari een halve seconde per ronde toegeven op Verstappen. Dat is echt een onwaarschijnlijk groot gat."

"Daarnaast had ik niet het gevoel dat men bij Red Bull al op de limiet reed in de race", zo gaat Klien verder. "Men leek nog wat over te hebben. Dat maakt het voor de concurrentie nog lastiger om iets aan de situatie te doen. Ferrari is het tweede team op het moment, maar zij zullen met grote updates moeten komen om het gat met Red Bull kleiner te maken. Die updates zullen vooral gericht moeten zijn op het bandenverbruik en vooral het begrijpen van de banden. Daar lijken Red Bull en Verstappen namelijk een groot verschil te maken."

"Zij weten precies hoever ze de banden kunnen pushen, hoe ze echt alles uit die Pirelli-banden kunnen halen. Andere teams lijken nog niet op dat punt te zijn, al heeft Ferrari ten opzichte van vorig seizoen een grote stap gemaakt. De Italianen zijn op racepace echt veel sneller dan vorig jaar en dat geeft hoop voor de toekomst. Ze zijn nu echt het tweede team geworden dit seizoen en het bandenmanagement lijkt nu veel beter te zijn. De volgende upgrades van de Scuderia moeten dan ook gericht zijn op het nog beter beheersen van de banden."

Ondanks het grote gat tussen Red Bull en de concurrentie lijkt Klien ergens toch nog hoop te hebben op wat verrassende races in 2024. "Net als vorig jaar denk ik dat we ook dit jaar race per race een verschil zullen zien. Ondanks dat Ferrari nu écht het tweede team lijkt te zijn, zullen op sommige circuits ook andere teams wat beter tot hun recht komen. Dat zagen we vorig jaar ook al terug en ik denk dat dat ook dit jaar het geval zal zijn."

"Als je kijkt naar Mercedes maken zij bijvoorbeeld tot nu toe geen goede indruk, net als in het begin van de afgelopen twee seizoenen. Ze lijken hun bolide ook dit jaar nog niet helemaal te begrijpen en waren écht een teleurstelling in Saoedi-Arabië. Vooral in snelle bochten verliezen ze ontzettend veel tijd. Wél was het opvallend dat in de race McLaren met Oscar Piastri zoveel moeite had om Lewis Hamilton voorbij te komen. Ergens lijkt McLaren ook wel wat op Mercedes in die zin. Ook zij moeten hun bolide nog wat beter leren kennen."

Wat is er aan de hand bij Alpine?

Waar de situatie voor Klien bij de voorste teams duidelijk is, is hij nog wel wat verrast over wat er allemaal in het achterveld gebeurt. "Wat is er toch allemaal aan de hand bij Alpine? Het is mij niet duidelijk waarom ze zo ontzettend veel problemen hebben. Er lijkt nog altijd een klif te zijn tussen de Engelse en Franse tak van het team, maar de prestaties vallen nu wel heel erg tegen. Wat mij betreft was het beter als men Otmar Szafnauer toch had laten zitten. Ik zal niet zeggen dat hij alles perfect deed, maar hij hield het team wel bij elkaar."

“Dat lijkt nu niet meer zo te zijn, als je ziet wie daar de afgelopen tijd allemaal zijn vertrokken. Dat levert toch problemen op voor het team, want nu moet je wederom gaan herstructureren. Eigenlijk kun je alleen maar hopen op een scenario zoals McLaren vorig jaar, waarbij de upgrades in een keer voor een groot verschil gaan zorgen. Zo’n stap is echter niet eenvoudig om te maken en ik denk dat de coureurs van Alpine dan ook al aan het rondkijken zijn bij andere teams.”

"Toch kunnen ze hoop putten uit de prestaties van Haas. Zij maakte in Saoedi-Arabië op alle vlakken een goede indruk. De bolide lijkt beter te zijn, Nico Hulkenberg reed een geweldige race en Kevin Magnussen was een teamplayer door veel coureurs achter hem te houden, zodat Nico een buffer kreeg. Iets waar ook Visa Cash App RB zich aan op zal trekken. Hun seizoenstart valt namelijk ontzettend tegen."

"Ik had veel meer van dat team verwacht en ik benieuwd of zij de komende weken toch nog enkele stappen kunnen gaan zetten. In het achterveld speelt er dan ook genoeg en daar kunnen we in Australië dan ook weer van gaan genieten!"

Ook interessant:

Meesterlijke Verstappen brengt kalmte in Red Bull-heksenketel

Daar is 'ie weer: een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken de GP van Saoedi-Arabië. Max Verstappen domineerde en zorgde tegelijkertijd voor rust bij Red Bull. Dat en nog veel meer passeert de revue!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China