Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Knoors kraakt Horner na Red Bull-leegloop: "Mag weleens kritisch naar zichzelf kijken"

De afgelopen tijd zijn er vele kopstukken bij Red Bull weggegaan. Volgens Ernest Knoors, voormalig engineer van onder andere Ferrari, is dat het 'structurele probleem' waar Red Bull momenteel mee te kampen heeft.

Horner
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull zal niet echt tevreden terugkijken op de afgelopen maanden. Sinds de Grand Prix van Spanje in juni won het team geen Grand Prix meer en vertrokken er, opnieuw, meerdere kopstukken. Dat laatste is een trend die al zo'n twee jaar zichtbaar is, maar eerst met de mantel der liefde werd bedekt.

Echter nu de RB20 niet meer de dominante auto van weleer is, kan ook de uittocht van personeel als probleem worden gezien. Volgens voormalig F1-engineer Ernest Knoors is die exodus juist het grote probleem bij Red Bull.

"Ik denk dat het structurele probleem bij Red Bull eigenlijk ligt aan het personeel wat ze verliezen," zo vertelt Knoors in gesprek met RacingNews365. "Als je de lijst op gaat noemen, begin dat bij Dan Fallows, die twee jaar geleden naar Aston Martin ging. Rob Marshall, een belangrijke schakel in de organisatie, ging naar McLaren. Lee Stevenson, eigenlijk meer een jongen van het operationele, als chief mechanic, die is naar Sauber gegaan."

En zo kan Knoors nog wel even doorgaan: "Jonathan Wheatley die daar (Sauber) ook heen gaat als teambaas. Dan Adrian Newey en nu Will Courtenay. En dat zijn allemaal mensen met een hele lange staat van dienst binnen dat team. Dat zijn niet mensen die de afgelopen twee jaar zijn binnen gekomen en gelijk weer gaan. Dat zijn allemaal mensen die vanaf het begin, toen het nog Jaguar was, al bij het team zaten."

'Kan je niet los van elkaar zien'

Volgens Knoors is een dergelijke leegloop wel logisch: "Je kan je gaan afvragen, waarom is die leegloop zo? Dat is altijd wel bij een team wat aan de top staat. Mensen gaan zich oriënteren, kunnen ergens anders heen. Er wordt ook aan die mensen getrokken door andere teams."

"Dat had je bij Ferrari ook. Toen zij met Michael Schumacher heel dominant waren, gaan mensen ook daar toch snel kijken wie ze kunnen halen om hun eigen team te versterken. Maar er zit ook, denk ik, een element in dat je het niet meer helemaal naar je zin hebt bij een team", aldus Knoors, die dan ook één duidelijke zondebok aanwijst bij Red Bull.

"Ik kan het toch niet helemaal los zien van de problemen en perikelen die rond Christian Horner zijn geweest. Ik denk dat hij best weleens kritisch naar zichzelf mag kijken, als hij daartoe in staat is", zo sluit Knoors vrij fel af.

Ook interessant:

De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x