Drama in Brazilië, waar de twee titelkandidaten zich na afloop van de kwalificatie moe(s)ten verantwoorden bij de stewards. Beiden vanwege twee totaal verschillende overtredingen, maar wel overtredingen die op een manier met elkaar te maken lijken te hebben. Lewis Hamilton zou tijdens de kwalificatie gebruik hebben gemaakt van een DRS-systeem dat niet aan de regels voldeed, terwijl Max Verstappen aan de achtervleugel en mogelijk dus het DRS-systeem van de Brit zou hebben gezeten. Een timeline.
22:34 uur: FIA ontdekt dat er iets niet in de haak is
De soap ontvouwde zich op vrijdagavond toen Jo Bauer, de technische man van de FIA, een standaard controle uitvoerde bij de DRS van Lewis Hamilton. Om 22:34 uur Nederlandse tijd (in Brazilië is het vier uur vroeger) meldt Bauer dat het bovenste bewegende deel van het DRS-systeem van Hamilton te ver open gaat. Er mag maximaal 85mm zitten dus de twee panelen op het moment dat de DRS open is, maar bij de wagen met nummer 44 was dat meer dan de voorgeschreven lengte. De FIA-man verwittigt de stewards, die moeten beslissen of Hamilton en zijn team op het matje worden geroepen.
22:56 uur: Hamilton en Mercedes worden op het matje geroepen
Terwijl de zaak in de Formule 1-paddock al hét gesprek van de dag (avond) is, komt daar om 23:15 uur Nederlandse tijd het bericht dat iedereen al verwachtte. Lewis Hamilton en Mercedes moeten naar de stewards, omdat ze met hun DRS-systeem de technische regels hebben overtreden. Velen zijn het er over eens dat er weinig te discussiëren valt als het DRS-systeem daadwerkelijk niet voldoet aan de vereisten. Een diskwalificatie voor de kwalificatie, met als gevolg een laatste startplek tijdens de sprintrace, lijkt het logische gevolg.
23:15 uur: Mercedes naar binnen bij de stewards
Hamilton zelf zal er niet bij zijn geweest, want de Brit kan weinig vertellen over het DRS-systeem. Technisch afgevaardigden van de kampioenen zullen het woord voeren in het kamertje van de stewards op het Autodromo Jose Carlos Pace in Sao Paulo.
00:15 uur: Mercedes naar buiten bij de stewards
Na een uur (!) binnen te zijn geweest verlaat Mercedes het gebouw van de stewards, die zich nu verder over de zaak zullen buigen. Krijgt Lewis Hamilton wel of geen diskwalificatie aan zijn broek?
00:30 uur: Videobeelden van Verstappen zetten alles op zijn kop
Nu wordt het pas echt interessant, want plots worden op sociale media links en rechts fanbeelden gedeeld van Max Verstappen die uit zijn RB16B stapt na de kwalificatie en vervolgens zijn eigen en Hamiltons achtervleugel inspecteert. Daarbij zit hij ogenschijnlijk aan beide vleugels, mogelijk aan de DRS-systemen.
1459426113646698500
Ook Max Verstappen moet zich melden bij de stewards Om 13:30 uur Nederlandse tijd moet Max zich melden bij de stewards voor het aanraken van Lewis Hamilton zijn auto na de Sprint Kwalificatie : @frd182 #ZiggoSportF1 #F1 #BrazilGP pic.twitter.com/N2cJmpS81G — Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) November 13, 2021
01:30 uur: Alle auto's zijn gecontroleerd
Om 01:30 uur schrikken alle journalisten, waarvan het merendeel stiekem naar bed wil, even op als de stewards een nieuw document delen, maar het leidt tot een teleurstelling. Geen uitspraak in de zaak Hamilton, maar wel een technisch rapport van de FIA, dat alle auto's aan meerdere controles heeft onderworpen. Daaruit wordt duidelijk dat niet alleen de DRS van Hamilton, maar ook die van Bottas, Verstappen, Perez en nog tien anderen zijn gecontroleerd. Er worden verder geen dingen gevonden die niet door de beugel kunnen.
02:00 uur: Geen uitspraak in Hamilton-zaak
Anderhalf uur later wordt duidelijk dat er op vrijdagavond (nacht) geen oordeel zal komen in de zaak Hamilton. De stewards wachten nog meer bewijs af, tot verbazing van sommigen, maar al snel gaat in de wandelgangen al rond dat het mogelijk komt door Max Verstappen die aan de achtervleugel heeft gezeten. Dat zou in strijd zijn met de regels, want de stewards hebben de Nederlander onder het mom van het mogelijk overtreden van artikel 2.5.1. van de International Sporting Code van de FIA opgetrommeld. In dat artikel staat het volgende: Alleen de toegewezen officials mogen het parc fermé betreden. Er mag niet gesleuteld, gecheckt, getuned of gerepareerd worden, tenzij hier door de aangewezen officials specifiek toestemming voor is gegeven, of als de specifieke regels het toestaan.
02:30 Verstappen op het matje geroepen bij de stewards
Om 02:30 Nederlandse tijd, en dat is 22:30 Brazilliaanse tijd, wordt duidelijk dat Verstappen zich inderdaad moet gaan melden bij de stewards. Zelf zal hij waarschijnlijk al lang en breed in zijn hotel zijn en misschien zelfs liggen te slapen, en ook de stewards hebben er al een lange dag op zitten. Daarom mag hij even een nachtje nadenken over zijn actie en hoeft hij zich pas op zaterdag zich te melden. Om 13:30 uur Nederlandse tijd moet de Red Bull-coureur zich melden om uitleg te geven over de beelden waarop hij te zien is dat hij de achtervleugel van Hamilton aanraakt.
Komt Hamilton dankzij Verstappen onder een mogelijke straf uit?
Op papier leek de zaak omtrent het DRS-systeem van Hamilton er een waar niet lang over na moest worden gedacht. Opzettelijk of niet, zijn systeem voldeed niet aan de eisen, waardoor zijn auto in principe illegaal was ten tijde van de kwalificatie. Toch duurde het, hoogstwaarschijnlijk door de beelden van Verstappen, heel lang en werd de beslissing dus zelfs naar de zaterdag getild. De stewards wilde 'nieuw bewijs' onder de loep leggen, zo meldden ze. Een half uur later werd Verstappen opgetrommeld. Toeval? Daar lijkt het niet op. De kans is aanzienlijk dat Mercedes de beelden heeft aangekaart. Wat Verstappen heeft gedaan, al lijkt het heel onschuldig en lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat hij iets heeft kunnen veranderen aan de achtervleugel, mag simpelweg niet. Mercedes zou dus in principe aan kunnen voeren dat Verstappen een rol heeft gespeeld in het geheel door aan de achtervleugel van Hamilton te zitten. Dat de Nederlander naar de stewards moet, lijkt daar de bevestiging van te zijn. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat een mogelijke straf voor Hamilton niet wordt gegeven omdat Verstappen aan zijn achtervleugel heeft gezeten. Mercedes zal er allen aan doen om proberen te bewijzen dat de Nederlander mogelijk heeft geknoeid met het bewijs. Voor Verstappen lijkt een waarschuwing of boete het gevolg te zijn. Gaat zijn rivaal tegelijkertijd ontsnappen aan een straf door die actie van de Nederlander? De kans is klein, maar in de wereld van de Formule 1 moet overal rekening mee worden gehouden.
Meest gelezen