De eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van België gaven een duidelijk beeld van de krachtsverhoudingen op het circuit. McLaren stond met beide auto's bovenaan, gevolgd door Max Verstappen en Charles Leclerc. Beide MCL38-bolides gebruikten vanaf de eerste training een nieuwe configuratie met een aangepaste achtervleugel en een low-downforce voorvleugel.
Bij Red Bull was het interessant om te zien wat er met de RB20 van beide coureurs werd gedaan. Perez reed in de tweede training niet met de nieuwe low-downforce configuratie en ook de nieuwe, smallere neus met nieuwe voorvleugel was niet langer te zien op de auto van de Mexicaan. Het team wilde blijkbaar de maximale efficiëntie van de auto van Verstappen testen en vergelijken om gegevens te verzamelen voor de race, aangezien Verstappen een gridstraf van tien plaatsen moet incasseren voor het vervangen van de motor.
Verder was vrij opzichtig zichtbaar dat Red Bull met Verstappen verschillende achtervleugels aan het testen was. Zo reed de Nederlander in de eerste vrije training met een rechte achtervleugel, maar in de tweede training zaten hier opeens een aantal inkepingen in. Een duidelijk teken dat men bij Red Bull zoekt naar de optimale afstelling voor de race van zondag.
In onderstaande afbeeldingen is het verschil in de achtervleugel te zien. De tekst gaat verder na de foto's.
Moeite bij Mercedes
Verstappens tijden waren slechts twee tienden van een seconde langzamer dan die van Lando Norris en bijna identiek aan die van Oscar Piastri. Het was wat long runs betreft wel duidelijk dat McLaren gemakkelijk zeer competitieve rondetijden rijdt, terwijl Red Bull daar meer moeite mee lijkt te hebben.
Ferrari wilde vooral de vooruitgang die in Hongarije geboekt was bevestigen en gebruikte dus dezelfde vloerconfiguratie. Er was bij de Scuderia veel bezorgdheid over het stuiteren, wat in de Belgische Ardennen inderdaad erger lijkt te zijn dan in Boedapest, maar de prestaties waren beter dan verwacht. Een analyse van Leclerc's sectortijden toont aan dat hij dichter bij de tijden van Verstappen had kunnen zitten in een ideale ronde. Het racetempo van de Ferrari was echter onregelmatig met de verschillende sets zachte banden, wat verdere analyse na de derde training vereist.
Een opvallend feit van de eerste dag op Spa was de moeite die Mercedes had om zich aan het circuit aan te passen. Ondanks een nieuw pakket om de downforce te verhogen, had de W15 last van ernstig stuiteren, wat de prestaties beïnvloedde. Het ziet er dus niet naar uit dat de Zilverpijlen dit weekend een grote rol van betekenis gaan spelen, al waren de lange runs niet extreem slecht. Sterker nog, wat tijden betreft waren die vergelijkbaar met Verstappen, al was de Nederlander veel aan het testen en biedt dat dus nog maar weinig zekerheid.
Kortom, McLaren lijkt opnieuw het snelste team te zijn, maar Red Bull zit daar dit weekend niet ver achter. Belangrijk zal dus ook zijn hoe snel Verstappen vanuit het middenveld aan kan sluiten bij de kop van het veld. Het circuit is lang, maar de pitstraat is relatief kort. Een undercut kan hier dus erg sterk zijn. Mercedes en Ferrari lijken opnieuw geen rol van betekenis te spelen, al zou Leclerc in de kwalificatie nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!