Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Krijgt de Formule 1 een bandenoorlog? Concurrentie voor Pirelli op komst

Wie gaat na 2024 de banden leveren in de Formule 1? Wordt het gewoon weer Pirelli of ligt er een kaper op de kust die de plannen van de Italiaanse bandenleverancier in de wielen gaat rijden?

Het is 13 mei 1950 als op het circuit van Silverstone de allereerste Grand Prix van de Formule 1 wordt verreden. Giuseppe Farina wint die eerste race. Onder zijn Alfa Romeo: Pirelli-banden. Inmiddels zijn we 73 jaar verder en wint Max Verstappen zijn races ook met Pirelli-banden. Groot verschil: de Italianen hebben nu een monopolypositie waar ze in 1950 nog concurrentie hadden van Dunlop en Englebert. In die 73 jaar hebben diverse bandenleveranciers zich in de Formule 1 laten zien, zoals Continental, Goodyear, Michelin en Bridgestone. Sinds 2011 is Pirelli de enige bandenfabrikant die banden levert voor de wagens in de koningsklasse van de racerij. Maar het huidige contract met de Italianen loopt af eind 2024. En dus is er mogelijkheid voor de concurrentie om de strijd aan te gaan met Pirelli en proberen de fabrikant van de troon te stoten. Naar verluidt heeft Bridgestone interesse in een terugkeer. De Japanse bandenleverancier was eerder al van 1997 tot en met 2010 actief in de Formule 1, waarvan de laatste vier seizoenen met een monopolypositie nadat Michelin was gestopt. Vanaf afgelopen maart konden geïnteresseerde partijen zich bij de FIA melden om hun interesse te tonen. Michelin liet eerder al weten wel interesse te hebben, maar nu niet de stap te willen gaan maken .

Eisen van de FIA

De nieuwe (of oude) bandenleverancier krijgt een exclusief contract voor 2025 tot en met 2027 met de mogelijkheid tot verlenging van een jaar. Eisen die de FIA stelt zijn onder meer zo min mogelijk kans op oververhitting en lage slijtage, maar tegelijkertijd moeten de banden er wel voor zorgen dat er variatie mogelijk is qua strategie. De banden moeten 18 inch blijven, zoals sinds 2022 het geval is. Verder moeten geïnteresseerde bandenleveranciers een analyse voorleggen van de impact die ze hebben op het klimaat, maar ook moeten partijen aantonen dat ze innovatief omgaan met de banden, in welke fase van de levenscyclus dan ook. De huidige deal tussen Pirelli en de Formule 1/FIA ging ten koste van Hankook. De Zuid-Koreanen wilden graag in de Formule 1 starten, maar Pirelli kreeg andermaal de voorkeur en kreeg het contract van 2020 tot en met 2023. Vanwege de coronacrisis werd er een extra jaar aan toegevoegd. Waarschijnlijk zal snel bekend worden welke bandenleverancier naast Pirelli in de markt is voor het contract vanaf 2025. De partijen die nog in de race zijn zullen daarna de gesprekken aangaan met onder meer de FIA, Formule 1 en Liberty Media. Daarna zal later dit jaar de definitieve keuze gemaakt gaan worden.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje