Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Krijgt de Formule 1 ook een windscherm in plaats van de Halo?

De Amerikaanse tegenhanger van de Formule 1, de IndyCar, introduceerde deze week een windscreen als cockpitbescherming. De FIA volgt dit project op de voet.

Het Amerikaanse IndyCar kent een historie met daarin veel zware ongevallen. Ieder jaar raken er coureurs gewond, met name op de super snelle ovals, en helaas overlijden er ook coureurs. In navolging van de Formule 1 wordt er in Amerika ook extra cockpitbescherming geïntroduceerd. De IndyCar kiest daarvoor voor het veel elegantere windscreen. Een transparant scherm voor het hoofd van de coureurs. Visueel gezien is dit een veel betere oplossing dan de zeer opvallende Halo die in 2018 geïntroduceerd wordt in de F1. De FIA heeft aangegeven dat het nauw samenwerkt met de Amerikaanse raceklasse. Laurent Mekies van de FIA laat weten dat de eerste testresultaten goed zijn. "We zijn op de hoogte. Op het vlak van veiligheid werken we nauw samen met andere grote raceklassen in de autosport. We hebben een vergadering gepland staan voor een veiligheidsonderzoek. Daarbij sluiten de IndyCar, NASCAR en V8 supercars aan."

"Het is heel goed dat IndyCar energie stopt in het vinden van de juiste oplossing. Mogelijk kan het een aanvulling vormen op het werk wat wij doen." " We hebben onze informatie met hen gedeeld. Wat mij betreft moeten we dat altijd doen, zodat we allemaal kunnen profiteren van de opgedane ervaring", laat Mekies aan Racer weten. " Op dit moment is voor ons vrij duidelijk wat de voor- en nadelen zijn van de diverse systemen. Het door ons geteste shield gaf een minder beschermingsniveau dan de Halo." De FIA liet eerder al weten dat het de Halo ziet als een tussenoplossing. Voor het seizoen 2018 was er geen betere oplossing voor handen, maar de FIA gaat door met onderzoek naar een andere oplossing. Daarbij is en blijft een shield/windscherm de gedroomde oplossing, omdat deze veel beter in de smaak valt bij coureurs en publiek. Grote vraag is dan ook welk systeem er in 2019 op de auto's zit: Een Halo of een windscherm.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"