Over het algemeen is Renault positief over de ontwikkeling van de krachtbron voor dit seizoen, maar de motorleverancier is terughoudend over de kwalificatiemodus. De afgelopen seizoenen kwam Red Bull veel vermogen tekort en werd dat gat tijdens de kwalificatie nog groter. Mercedes en Ferrari schroefden het vermogen tijdens de beslissende rondjes verder oomhoog en Renault kon dit niet. Aan het einde van 2017 werd beloofd dat de nieuwe motor ook de beschikking zou krijgen over een 'kwalificatiemodus'. Cyril Abiteboul van Renault is nu meer terughoudend over deze motorsetting. " Onze snelheid in Abu Dhabi toonde aan dat er een veel betere balans was tussen prestaties en betrouwbaarheid. Er komt nog meer aan dit seizoen. Ook al wordt het door de regels lastig om een echte kwalificatiemodus te krijgen."
" Je hebt maar drie motoren per coureur dit seizoen. Daar moeten we rekening mee houden, omdat de kwalificatiemodus een combinatie is tussen trucs als olieverbranding (wat aan banden is gelegd) en het feit dat je schade toebrengt aan de motor", legt Abiteboul uit aan Autosport.com " Ik verwacht dat andere fabrikanten ook conservatiever zijn in hun omgang met de motoren. We kijken ook naar eigen methoden om extra vermogen beschikbaar te krijgen tijdens een gelimiteerd aantal ronden." Ontwerper Adrian Newey gaf eerder al aan dat het chassis van Red Bull in 2018 goed is, maar de Renault-motor voor hem een vraagteken is.
Meest gelezen