Wie de carrière van Pierre Gasly heeft gevolgd weet dat de Fransman allerminst een pannenkoek is. Zijn CV is indrukwekkend, met daarop onder meer de GP2-titel (tegenwoordig omgedoopt tot Formule 2), Formule Renault 2.0 kampioen en runner-up in zowel de Formula Renault 3.5 als Super Formula. In alle opleidingsklassen deed de Red Bull-coureur mee in de titelstrijd. Zijn eerste volledige F1-seizoen in dienst van Toro Rosso, kende ook enkele mooie uitschieters. Een vierde plaats in Bahrein, een zevende in Monaco en een zesde in Hongarije. Stuk voor stuk puike resultaten voor het kleine team dat alleen Williams achter zich wist te houden in de eindranking van 2018. Na één volledig F1-seizoen moest Gasly noodgedwongen al de stap naar Red Bull maken. Daar was hij niet de eerste keus, dat was Daniel Ricciardo. De Australiër pakte echter zijn biezen om naar Renault te verkassen en binnen de ‘talentenpoule’ was eigenlijk niemand anders voorhanden. Carlos Sainz werd als minder talentvol betiteld, waarbij de aanvaringen van vader en zoon Sainz met de legerleiding van Red Bull vast en zeker een rol hebben gespeeld.
De overstap naar het topteam verliep alles behalve vlekkeloos. Twee crashes tijdens de wintertest, een valse start in Australië door al in Q1 te stranden en als elfde te finishen. Dit werd gevolgd door wederom een moeizaam optreden in Bahrein. Anno 2019 is dat direct goed voor een gigantische druk vanuit de media en de duizenden negatieve comments op Social Media. Onzinverhalen dat Gasly het veld moest ruimen voor Kvyat werden al op het wereldwijde web geslingerd. Na een stukje ego-herstel in China, met een zesde positie in zowel kwalificatie en race, was er opluchting te bespeuren op het gezicht van de jonge Fransman. Het gat richting Verstappen was nog altijd groot, acht tienden in de kwalificatie en op racesnelheid meer dan een halve minuut (extra stop niet meegerekend). Toch mag China als een mogelijk keerpunt gezien worden voor Gasly. Met een zesde plaats presteerde hij maximaal en deed hij wat het team verwachtte, namelijk punten scoren. Goed voor het moraal binnen het team en een boost voor zijn zelfvertrouwen. Er is niemand die verwacht dat Gasly de komende wedstrijden in de buurt komt van Verstappen, laat staan zijn Nederlandse teammaat op een hoop zal rijden. Red Bull verlangt dat niet van hem, om twee redenen. Allereerst is Gasly in de basis minder talentvol dan Verstappen. Laatstgenoemde is samen met Leclerc het grootste talent van de nieuwe generatie. De tweede reden is dat Gasly veel minder ervaring heeft en tijd nodig zal hebben om in zijn ritme te komen. De legerleiding van Red Bull zal er alles aan doen om de druk weg te nemen en het jonge talent in bescherming te nemen. Indianenverhalen dat Alexander Albon, drie GP’s achter zijn naam, hem wel eens op korte termijn zou kunnen vervangen zijn uit de lucht gegrepen. Gasly krijgt de tijd van Red Bull om zichzelf te bewijzen. Hoeveel tijd? Dat weet niemand, dat zal liggen aan zijn ontwikkelingscurve en de hoeveelheid punten die de Fransman binnen weet te slepen. Mocht dat halverwege het seizoen niet voldoende zijn, of Gasly vervallen in (oude) fouten - zoals tijdens de wintertest waarin hij twee Red Bull’s afschreef – dan zal de klok aanzienlijk sneller aftellen. Voor nu zou het fans en media ook sieren om niet direct te pogen om de Fransman om zeep te helpen. In ons kikkerlandje schreeuwden talloze fans en reporters moord en brand toen Verstappen vorig jaar op de brandstapel geflikkerd werd door Engelse en Italiaanse journalisten na wat ongelukkige optredens. Geef Gasly de tijd en een eerlijke kans. De tijd zal dan uitwijzen of hij goed genoeg is om binnen de Red Bull gelederen te opereren of niet. Er is niets mis met een goede tweede rijder binnen het team, maar het is aan Pierre om de handschoen op te pakken, de kop leeg te maken, de rug te rechten en te vertrouwen op het talent dat hij heeft. Lukt hem dat in de komende vijf Grands Prix niet, dan komt zijn kop vanzelf op het hakblok te liggen. Maar om nu, na drie Grands Prix, daar al over te spreken is pure stemmingmakerij. Binnen Red Bull is er niemand harder voor zijn coureurs dan Helmut Marko, de man die Kvyat diverse malen uit zijn team knikkerde en Verstappen een kans gaf. Zo lang die het vertrouwen heeft in Gasly is er geen reden om te twijfelen aan zijn potentieel.
Meest gelezen