Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Kritiek uit onverwachte Britse hoek op Mercedes-teambaas Wolff: "Onacceptabel gedrag"

Voormalig F1-coureur Martin Brundle wil dat het 'teamradio-lobbyen' in de koningsklasse van de autosport stopt. Tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi zag hij een 'volledig onacceptabele' situatie.

Wolff Turkey 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Het lobbyen van teambazen in de Formule 1 moet volgens Martin Brundle zo snel mogelijk stoppen. De voormalig coureur vond het enorm ongemakkelijk om te zien hoe Mercedes-teambaas Toto Wolff tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi contact zocht met wedstrijdleider Michael Masi. Dit moet volgens Brundle zo snel mogelijk verboden worden.

Tijdens de slotfase van de allerlaatste race in 2021 uitte Wolff zijn ongenoegen over de keuzes van Masi. Na een crash van Nicholas Latifi werd de safety car het asfalt opgestuurd, maar één ronde voor het einde werd deze weer naar binnen gehaald. Hierdoor kon Max Verstappen de kampioenschaps-winnende inhaalactie uitvoeren op Lewis Hamilton, tot groot ongenoegen van het Mercedes-kamp.

Eerder in de race zocht Wolff ook al contact met Masi, nadat Antonio Giovinazzi uitviel met problemen aan zijn bolide. Verstappen maakte onder de virtual safety car-periode een pitstop voor vers rubber, terwijl Hamilton buiten bleef en er een gat tussen de twee ontstond. "Michael, alsjeblieft, geen safety car", was te horen vanuit de pitbox van Mercedes.

Brundle wil dat het radio-lobbyen stopt

Wolff heeft na afloop van het 2021-seizoen al toegegeven dat hij en Red Bull-teambaas Christian Horner te ver zijn gegaan. Brundle is het hier absoluut mee eens en wil dat de communicatie tussen de teams en de FIA onder de loep wordt genomen. In de Sky Sports F1 Show zegt hij er honderd procent achter te staan dat het contact moet stoppen. "Bij het eerste incident, toen de bolide van Giovinazzi ermee kapte, hoorden we Toto al: geen safety car!'. Zo probeerde hij invloed uit te oefenen op de veiligheidssituatie."

"Dat is volledig onacceptabel en Toto weet dat. Dit moeten we niet hebben. Wat er gebeurde in de tijd van Herbie (Blash) en Charlie (Whiting) was dat ze radiocontact probeerden te maken, maar wat anders kregen te horen: 'Hij is op dit moment druk en zal later hierop terugkomen', waarna hij dit natuurlijk niet deed. Charlie was namelijk druk met het oplossen van de rommelige situatie op het circuit en het herstarten van de race."

Een 'ongemakkelijke' situatie in heel 2021

Brundle zag gedurende het seizoen meerdere momenten waarbij Red Bull en Mercedes contact zochten met de wedstrijdleider. Onder andere tijdens incidenten tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Jeddah en in Silverstone. "Dat was voor mij een van de meest ongemakkelijke onderdelen van het seizoen", zegt de analist.

"We zagen het in Saoedi-Arabië, in Silverstone... Teambazen die naar het kantoor van de stewards lopen en in protest gaan tijdens de race, dat moet gewoon stoppen. Kan je je voorstellen dat een manager (in een andere sport, red.) het veld op rent om in discussie te gaan met de scheidsrechter, om hem vervolgens te vertellen wat hij daarna moet gaan doen? Nee, dat kan gewoon niet."

Ook interessant:

Wat verdient Max Verstappen?

Hoeveel miljoenen euro's nemen Verstappen en Hamilton mee naar huis? Bekijk hieronder de video met het overzicht van F1-salarissen.

Meer van dat soort mooie Formule 1-video's? Abonneer je dan op ons kanaal.

17 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona