Volgens Jarno Trulli is het grootste probleem in de huidige Formule 1 nog altijd dat het verschil tussen de kwalificatie- en racesnelheid te groot is: "Nog altijd is het zo dat men in de kwalificatie vele malen sneller rijdt dan tijdens de race. In mijn ogen is dat iets dat zou moeten veranderen", gevraagd naar de herinvoering van tankstops, reageert Trulli echter bedenkelijk. "Het is moeilijk om te zeggen of de tankstops er vroeger voor zorgden dat men sneller ging tijdens de race." "Feit is echter dat het verschil tussen de kwalificatie- en racesnelheid te groot is en daar moet iets aan gedaan worden. Alleen heb ik eerlijk gezegd ook niet de oplossing in handen, al weet ik wel dat de Formule 1 weer een stuk spectaculairder moet worden", aldus de voormalige Formule 1-coureur in gesprek met RacingNews365. Trulli stond jarenlang bekend als een uitstekende kwalificatie-rijder. Een van de redenen waarom hij de kwalificatie-sessie niet graag vervangen ziet worden door een sprintrace. "Ik denk dat de kwalificatie-sessie in het raceweekend moet blijven, maar het is duidelijk dat er veranderingen moeten worden gebracht aan de opzet van het raceweekend. Ik zou niet kiezen voor een sprintrace, maar wel voor twee races gedurende een raceweekend." "Het probleem is namelijk dat een Formule 1-race van circa 1,5 uur te lang duurt voor de fans. Dat neemt de spanning weg en daarom zou men in mijn ogen naar een raceweekend toe moeten waarin je twee races hebt. Pakweg dat je die races maximaal een uur laat duren en er een rijdt op zaterdag en eentje op de zondag. Dat is zowel voor de Tv-kijkers als voor het publiek dat op het circuit aanwezig is, zeer interessant."
Meest gelezen