vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Kubica verklapt: "Zonder rallycrash was ik Ferrari-coureur geweest"

Hij gold als een van de grootste talenten in de Formule 1: tussen 2006 en 2010 mocht de Formule 1 genieten van Robert Kubica, een razendsnelle doch nuchtere Pool. De F1-carrière van de enkelvoudig Grand Prix-winnaar werd een plotselinge halt toegeroepen, nadat Kubica een verschrikkelijk ongeval meemaakte in een rallywagen. Pas eind vorig jaar keerde de Pool terug op de paddock: tegenwoordig doet de 33-jarige dienst als test- en reservecoureur bij Williams.

Kubica won tot dusver één Grand Prix, te weten de Canadese ronde van het jaar 2008. Het hadden er ongetwijfeld meer kunnen zijn - zeker gezien de afspraken die er voor 2012 waren gemaakt. De Pool zou namelijk aan de zijde van Fernando Alonso gaan rijden voor Ferrari, zo verklapt hij in de nieuwste podcast van het officiële Formule 1-kanaal.

“De rally waarin ik zo zwaar crashte, zou mijn laatste zijn geweest. Het plan was om in 2012 voor een ander team te gaan rijden, en dat team had rallyrijden nooit toegestaan. Renault vond het destijds goed omdat ik in de Formule 1 vaker dan eens uitviel vanwege mechanische problemen. Ze voelden zich schuldig, en daarom mocht ik het uitstapje maken. Ik had eigenlijk niet eens zo heel veel zin in die rally waarin het allemaal mis ging."

Op de vraag of het team waarvoor hij zou rijden bekend staat om haar rode kleur, antwoordt Kubica: "Ja, het was een team waarvan de huiskleur rood is. Dit is geen nieuws, dat was destijds ook al bekend."De interviewer gaat vervolgens een stapje verder. Was het Ferrari? "Ja", reageert Kubica. "Ik weet niet of Fernando destijds op de hoogte was. Ik zou minder salaris ontvangen dan bij Renault", onthult de Pool.

"Als kind droomde ik maar van één ding: rijden in de Formule 1. Ik wilde de allerbeste zijn. Ik ben nog altijd een groot rally-fan. Ik zocht iets, buiten de F1, dat me een betere rijder zou maken. In de rallywagen zou ik nieuwe ervaringen opdoen, lessen leren. Nog altijd ben ik van mening dat ik in 2010 meer heb kunnen scoren dankzij mijn rally-ervaring. Ik kreeg meer gevoel, kon langer op droogweerbanden rijden in de regen. Uiteindelijk heb ik een zware tol betaald", verwijst Kubica naar zijn heftige ongeval, waarbij hij een groot gedeelte van zijn rechterarm verloor, "een tol die nog steeds wordt afbetaald."

"Ferrari-rijder worden zat er voor mij uiteindelijk niet in, maar ik ben ontzettend dichtbij gekomen. In de eerste achttien maanden was ik zo druk bezig met mijn revalidatie dat ik de pijn van het niet rijden in de F1 niet eens voelde. Des te meer tijd er verstrijkt, des te meer pijn het doet. De herstelperiode was lastig, maar het is nog lastiger te weten dat je, als je niet was gecrasht, voor Ferrari had gereden."