Kubica won tot dusver één Grand Prix, te weten de Canadese ronde van het jaar 2008. Het hadden er ongetwijfeld meer kunnen zijn - zeker gezien de afspraken die er voor 2012 waren gemaakt. De Pool zou namelijk aan de zijde van Fernando Alonso gaan rijden voor Ferrari, zo verklapt hij in de nieuwste podcast van het officiële Formule 1-kanaal. “De rally waarin ik zo zwaar crashte, zou mijn laatste zijn geweest. Het plan was om in 2012 voor een ander team te gaan rijden, en dat team had rallyrijden nooit toegestaan. Renault vond het destijds goed omdat ik in de Formule 1 vaker dan eens uitviel vanwege mechanische problemen. Ze voelden zich schuldig, en daarom mocht ik het uitstapje maken. Ik had eigenlijk niet eens zo heel veel zin in die rally waarin het allemaal mis ging." Op de vraag of het team waarvoor hij zou rijden bekend staat om haar rode kleur, antwoordt Kubica: "Ja, het was een team waarvan de huiskleur rood is. Dit is geen nieuws, dat was destijds ook al bekend."De interviewer gaat vervolgens een stapje verder. Was het Ferrari? "Ja", reageert Kubica. "Ik weet niet of Fernando destijds op de hoogte was. Ik zou minder salaris ontvangen dan bij Renault", onthult de Pool. "Als kind droomde ik maar van één ding: rijden in de Formule 1. Ik wilde de allerbeste zijn. Ik ben nog altijd een groot rally-fan. Ik zocht iets, buiten de F1, dat me een betere rijder zou maken. In de rallywagen zou ik nieuwe ervaringen opdoen, lessen leren. Nog altijd ben ik van mening dat ik in 2010 meer heb kunnen scoren dankzij mijn rally-ervaring. Ik kreeg meer gevoel, kon langer op droogweerbanden rijden in de regen. Uiteindelijk heb ik een zware tol betaald", verwijst Kubica naar zijn heftige ongeval, waarbij hij een groot gedeelte van zijn rechterarm verloor, "een tol die nog steeds wordt afbetaald." "Ferrari-rijder worden zat er voor mij uiteindelijk niet in, maar ik ben ontzettend dichtbij gekomen. In de eerste achttien maanden was ik zo druk bezig met mijn revalidatie dat ik de pijn van het niet rijden in de F1 niet eens voelde. Des te meer tijd er verstrijkt, des te meer pijn het doet. De herstelperiode was lastig, maar het is nog lastiger te weten dat je, als je niet was gecrasht, voor Ferrari had gereden."
Meest gelezen