In 2017 eindigde het team van Williams nog op een mooie vijfde plaats in het kampioenschap, maar in 2018 volgde een vrije val en eindigde het Britse team op een teleurstellende tiende en laatste plaats. Het resulteerde in een significante daling aan inkomsten uit prijzengelden. Daarbovenop verloor het team, dat al sinds 1977 aanwezig is in de koningsklasse van de autosport, de lucratieve sponsorbedragen van Martini en de zakken vol geld die ex-coureurs Lance Stroll en Sergey Sirotkin het afgelopen jaar meenamen naar het team. Daartegenover staat het sponsorgeld dat het team dit seizoen wist op te halen bij de nieuwe hoofdsponsor Orlen en de zak met Pools geld die Robert Kubica op weg naar zijn terugkeer in de Formule 1 heeft meegenomen. Uit de recente financiële cijfers blijkt echter dat dat alles behalve genoeg is geweest om het ontstane gat mee te dichten. De omzet van het raceteam kelderde van 60,7 miljoen pond in de eerste zes maanden van 2018 naar 46,3 miljoen pond in 2019. Waar het Formule 1-team in de eerste helft van 2018 nog een minimale winst boekte van 0,2 miljoen pond, zo leed het in de eerste helft van het huidige kalenderjaar namelijk een duizelingwekkend verlies van 16,8 miljoen pond. Het zijn dus niet alleen sportief, maar ook financieel gezien zware tijden voor het Britse team. Luister nu de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Jeroen van Inkel en Joe van Burik.
Meest gelezen