Maar liefst 22 keer zaten de F1-coureurs afgelopen seizoen met het mes tussen de tanden voor de strijd om poleposition. Max Verstappen veroverde twaalf keer de eerste startplaats, gevolgd door Charles Leclerc met vijf poles. Je zou dus kunnen stellen dat dié strijd niet enorm spannend was.
Het gevecht tussen sommige teamgenoten was daarentegen iets minder goed te voorspellen. Zo gingen Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton nek aan nek: Hamilton stond elf keer voor zijn teammaat en vice versa. Over een heel seizoen was Hamilton de snellere van de twee, maar met minimale marge: de zevenvoudig wereldkampioen was gemiddeld genomen slechts 0,017 seconden sneller dan Russell.
Het kleinste gat - qua gemiddelde rondetijd - was er bij Alpine. Pierre Gasly was over 22 races gemiddeld slechts 0,007 seconden rapper dan Esteban Ocon. Bij de Franse renstal waren de verschillen qua tijd dus echt marginaal. Qua positie echter wat minder: Gasly stond veertien keer voor zijn teamgenoot, zes keer meer dan Ocon (acht keer).
Anderen bekeken ook:
Lawson, Sargeant, Perez en Stroll stonden erbij en keken ernaar
Het grootste verschil op het gebied van rondetijd was er bij AlphaTauri, waar de inmiddels ervaren Yuki Tsunda het opnam tegen rookie Liam Lawson. In de vijf races die Lawson meedeed was hij gemiddeld 0,582 seconden langzamer dan de Japanner. Ook Logan Sargeant was gemiddeld meer dan een halve seconde langzamer dan teamgenoot Alexander Albon met een achterstand van 0,560 seconden. Sargeant wist overigens geen enkele keer(!) voor Albon te starten.
Max Verstappen stond in 2023 twintig keer voor Sergio Perez. Het gat tussen de twee Red Bull-rijders was gemiddeld 0,495 seconden in het voordeel van de Nederlander. Ook het gat tussen Fernando Alonso en Lance Stroll was groot: Stroll startte negentien keer achter de Spaanse veteraan en gaf gemiddeld 0,440 seconden toe.
Bekijk hieronder alle kwalificatieverschillen én de uitslagen van de onderlinge duels van 2023.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!