Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul

F1-stand

  • 1 HAM 223
  • 2 BOT 184
  • 3 VER 136
VT1 vr 26 jul 11:00 12:30
VT2 vr 26 jul 15:00 16:30
VT3 za 27 jul 12:00 13:00
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Duitsland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

'Kwalificeren op ultrasoft band levert groot voordeel op in Monaco'

De kwalificatie voor de Formule 1 GP van Monaco is cruciaal voor de kansen op de overwinning. Inhalen is nagenoeg onmogelijk tijdens de race, maar ook strategie speelt een grote rol. De nieuwe hypersoft band zorgt voor problemen bij diverse teams, waardoor kwalificeren op de hardere ultrasoft band een optie is.

Mercedes klaagde gisteren al dat de hypersoft band al na zes of zeven ronden blaren krijgt. De supersnelle band is ongeveer één seconde per ronde sneller dan de ultrasoft band, maar de coureurs moeten 78 ronden afleggen in Monaco.

Voor de kwalificatie staan de coureurs dan ook voor een lastige keuze: kwalificeren op de hypersofts betekent dat je vroeg moet stoppen en in verkeer terecht kan komen. Kies je ervoor om in Q2 te rijden op de ultrasofts dan ben je in dat deel van de kwalificatie langzamer, maar beschik je wel over de beste banden om de race op te starten. Je loopt wel het risico om Q3 mis te lopen.

Andrew Green van Force India verwacht dan ook een lastige keuze voor de teams. "De hypersoft band slijt erg snel. Het is min of meer een kwalificatieband. Iedereen wil een eenstopper proberen en de topteams kijken naar de mogelijkheid om tijdens de kwalificatie de ultrasoft band te gebruiken. Mogelijk werkt dat voor hun omdat hun voorsprong groot genoeg is."

"Het is een risicovolle strategie want de hypersoft band is een seconde per ronde sneller dan de ultrasoft. Red Bull had op donderdag die marge ten opzichte van het middenveld, waardoor zij deze tactiek mogelijk toe kunnen passen."

In Monaco draait het niet alleen om je auto uit de muur houden, maar bandenmanagement wordt cruciaal verwacht Green. "Ik verwacht dat coureurs erg op hun banden moeten letten. De ultrasofts lieten ook al snel marbles zien. Het wordt daarom ook lastig tijdens de race zo lang je buiten de ideale lijn komt. Waarschijnlijk krijgen we wel een safety car periode en er is hier van alles mogelijk. Dat is het mooie van Monaco: het is onvoorspelbaar."