Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Kwalificeren op ultrasoft band levert groot voordeel op in Monaco'

De kwalificatie voor de Formule 1 GP van Monaco is cruciaal voor de kansen op de overwinning. Inhalen is nagenoeg onmogelijk tijdens de race, maar ook strategie speelt een grote rol. De nieuwe hypersoft band zorgt voor problemen bij diverse teams, waardoor kwalificeren op de hardere ultrasoft band een optie is.

Mercedes klaagde gisteren al dat de hypersoft band al na zes of zeven ronden blaren krijgt. De supersnelle band is ongeveer één seconde per ronde sneller dan de ultrasoft band, maar de coureurs moeten 78 ronden afleggen in Monaco. Voor de kwalificatie staan de coureurs dan ook voor een lastige keuze: kwalificeren op de hypersofts betekent dat je vroeg moet stoppen en in verkeer terecht kan komen. Kies je ervoor om in Q2 te rijden op de ultrasofts dan ben je in dat deel van de kwalificatie langzamer, maar beschik je wel over de beste banden om de race op te starten. Je loopt wel het risico om Q3 mis te lopen. Andrew Green van Force India verwacht dan ook een lastige keuze voor de teams. "De hypersoft band slijt erg snel. Het is min of meer een kwalificatieband. Iedereen wil een eenstopper proberen en de topteams kijken naar de mogelijkheid om tijdens de kwalificatie de ultrasoft band te gebruiken. Mogelijk werkt dat voor hun omdat hun voorsprong groot genoeg is."

"Het is een risicovolle strategie want de hypersoft band is een seconde per ronde sneller dan de ultrasoft. Red Bull had op donderdag die marge ten opzichte van het middenveld, waardoor zij deze tactiek mogelijk toe kunnen passen." In Monaco draait het niet alleen om je auto uit de muur houden, maar bandenmanagement wordt cruciaal verwacht Green. "Ik verwacht dat coureurs erg op hun banden moeten letten. De ultrasofts lieten ook al snel marbles zien. Het wordt daarom ook lastig tijdens de race zo lang je buiten de ideale lijn komt. Waarschijnlijk krijgen we wel een safety car periode en er is hier van alles mogelijk. Dat is het mooie van Monaco: het is onvoorspelbaar."

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin