Via het voorwiel van Romain Grosjean kreeg Nico Hülkenbergs Renault vliegles in de openingsronde van de F1-race in Abu Dhabi. De Duitser landde keurig op zijn dak, waarbij de Halo zijn werk deed. Angstige momenten volgden toen 'de Hulk' niet op eigen kracht uit de auto kon komen en er een brandje ontstond. Jan Lammers beschrijft in gesprek met Racingnews365 de angst die dit met zich meebrengt. "Er zijn natuurlijk protocollen die gevolgd moeten worden in dit soort situaties. Het is al lang niet meer zo dat een auto snel weer even terug gerold wordt op zijn wielen. Er worden geen risico's genomen die de gezondheid van een coureur in gevaar kunnen brengen, waardoor het even duurt voordat er gehandeld wordt."
Seconden die voor Nico Hülkenberg een eeuwigheid leken te duren. Angstig klonk zijn stem op de boordradio toen hij rook zag en vloeistof voelde druppen. Brand in de cockpit en niet uit de auto kunnen komen is volgens Lammers de grootste angst van iedere coureur. "Ik heb dat zelf ook meegemaakt met een Formule 3-auto dat ik op mijn dak terecht kwam. Ik hing daar eigenlijk redelijk op mijn gemak te wachten op hulp, tot er ineens benzine op me begon te druppelen. Toen kwam er wel een lichte paniek over me heen en de gedachte 'ik moet hier uit'. De reactie van Hülkenberg vind ik dan ook volkomen logisch." De angst om levend te verbranden is er eentje die in de racerij helaas niet ongegrond is. In de jaren zestig en zeventig kwam dit ook in de Formule 1 geregeld voor. De moderne F1-bolides beschikken ook in de cockpit over een brandblusser die in geval van nood geactiveerd kan worden. Daarnaast zijn de veiligheidsmaatregelen op het circuit drastisch verbeterd.
Meest gelezen