"Genieten van het moment", zo omschreef Max Verstappen zijn zege op Silverstone en de nasleep. Juichende mensen bij Red Bull en Honda, maar de focus moest direct weer verplaatst worden naar de Grand Prix van Spanje. In de wetenschap dat Mercedes dit seizoen domineerde, is er nog altijd veel werk aan de winkel. Jan Lammers praat in een exclusief interview met RacingNews365 over de kansen van Verstappen. "De Mercedes is nog altijd de beste auto, maar je ziet dat Red Bull steeds beter gaat. De balans in de auto wordt beter, maar ze komen nog flink wat snelheid tekort over één ronde. Tijdens de kwalificaties in het gat groot, maar qua racepace zit Max er wel beter bij." Naar aanleiding van de woorden van Pirelli's bandenchef Mario Isola, die voorspelt dat de Spaanse F1-race een ware bandenkiller wordt, hebben veel fans de champagne al klaar gezet. Voorbarig, zo oordeelt Lammers: "Natuurlijk is het chauvinistisch om te denken dat Verstappen ineens ook in Barcelona kan winnen. Dat is een totaal ander circuit, met een andere belasting voor de banden. Ook al wordt het er dertig graden, dan nog verwacht ik niet dezelfde problemen voor Mercedes." "Op Silverstone is de load voor de banden veel hoger door alle snelle bochten, die elkaar ook in snel tempo opvolgen. Daardoor loopt de temperatuur van de band veel hoger op, zeker linksvoor. In Barcelona zie je een mix aan bochten met verschillende bochtensnelheden. Normaal gesproken is Mercedes hier de favoriet." Lammers weet uit eigen ervaring wat een zege met het team doet. Het bewijs dat Mercedes te verslaan is, is geleverd. Het geeft vertrouwen voor de rest van het seizoen, maar wel vertrouwen dat gepaard gaat met realisme - eerst moet er een gat gedicht worden om Mercedes iedere race te kunnen verslaan. "De zege van Max betekent voor Red Bull en Honda een enorme boost. Iedereen geniet van het moment, maar beseft wel dat er nog een achterstand is. Het zorgt voor een goede flow en vibe binnen het team, waardoor mensen weer nieuwe energie en creativiteit hebben. Dit smaakt naar meer voor ze." "Max is heel realistisch daarin, het gat met Mercedes was een seconde in de kwalificatie. Dat moeten ze eerst nog verder dichten. De Red Bull is nu niet ineens de snelste auto van het veld, maar wel minder gevoelig voor bepaalde omstandigheden en daarin kan Max het verschil maken. Dat bewees hij op Silverstone." Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen