Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep

F1-stand

  • 1 HAM 190
  • 2 BOT 135
  • 3 VER 110
VT1 vr 25 sep 10:00 11:30
VT2 vr 25 sep 14:00 15:30
VT3 za 26 sep 11:00 12:00
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Lammers: "Dit maakt Verstappen zo goed onder deze omstandigheden"

Jan Lammers genoot van het optreden van Max Verstappen tijdens de Britse Grand Prix. De coureur zag Mercedes worstelen en Verstappen schitteren, waar hij wel een verklaring voor heeft.

De zege van Max Verstappen op Silverstone kwam voor velen als een verrassing. Zelfs Red Bull hield vooraf geen rekening met een dominante zege. Jan Lammers blikt in een exclusief gesprek met RacingNews365 terug op de jubileumrace van de Formule 1.

Mercedes kende een zeer lastige race, met grote bandenproblemen. Lammers legt uit hoe dit komt: "Het probleem van Mercedes was dat ze eigenlijk teveel grip hebben. De bandentemperaturen liepen hierdoor te hoog op tijdens de race en door die wrijving krijg je blaren op de banden. Dit betekent dat ze van het gas moesten."

"Mercedes heeft wel vaker problemen gehad met de hitte, niet alleen met de banden. Het lijkt erop dat hun auto gevoeliger is dan de Red Bull voor omstandigheden die niet helemaal optimaal zijn. De motor loopt prachtig onder 'normale' omstandigheden, maar als de temperatuur ineens 10 graden hoger ligt dan ondervinden ze ook op dat vlak hinder."

Daar waar Mercedes het zwaar had, kwam Verstappen in zijn Red Bull bovendrijven. Met een afwijkende strategie legde het team de basis voor de zege. "Bij Red Bull zie je dat ze de banden uitstekend onder controle wisten te houden. Max Verstappen reed heel geconcentreerd en gecontroleerd."

"Wat hem zo goed maakt in deze omstandigheden is eigenlijk simpel: de coureur Max. Hoe ik dat bedoel? Max weet precies welke lijnen hij moet rijden, remt op het juiste moment en niet dat halve metertje later, stuurt goed in en doet dit ronde na ronde. Het klinkt allemaal heel simpel, maar dat is het allerminst. Het draait heel erg om gevoel voor de auto en de banden."

Waarom anderen dat niet doen? "Die rijden minder constant. Kijk naar een Bottas, die is aan het pushen en gaat dan net over de limiet van zijn banden heen. Net dat halve metertje later remmen, dat is dan funest. Verstappen heeft wel het gevoel dat hij weet wat zijn banden gaan doen."

Lammers zag wel twee cruciale momenten in de race. "Red Bull is onder dit soort omstandigheden vaak sterk. Ze hadden een hele goede strategie, waarbij het voor Max wel erg belangrijk was dat hij direct na zijn stop Bottas ook voorbij kwam. Anders zit je achter hem klem en krijgen ook jouw banden het zwaarder. Nu, met vrij baan, kon Max zijn eigen tempo rijden. Dat geldt ook voor de openingsfase, Lewis zat klem achter Valtteri en daardoor sleten zijn banden ook sneller. Als Lewis de leiding had gepakt, was die waarschijnlijk wel sneller geweest en had die mogelijk een gaatje geslagen en dan krijgt zo'n race een ander verloop."

Hamilton maakte tijdens de race een opmerking over een vermeende afwijkende bandendruk van Red Bull. Volgens Lammers kan hij onmogelijk bedoeld hebben dat Red Bull vals speelde.

Coureurs moeten allemaal met een bandenspanning rijden die binnen een bepaalde range moet liggen. Er is een minimale en een maximale bandenspanning. "Ieder team wil een coureur met een zo laag mogelijke bandenspanning onderweg sturen, want dan is de grip beter. Dit betekent echter ook dat de temperatuur en de druk in de band hoger op kunnen lopen tijdens het rijden en teveel hitte in een band betekent blaren op de band", legt Lammers uit.

"Mercedes wist de temperatuur van de band niet goed onder controle te houden. Lewis bedoelde niet dat Red Bull vals speelde, dat kan ik me niet voorstellen. Doordat Max zijn banden beter onder controle wist te houden, bleef de temperatuur en de druk in de band lager en had hij veel minder last van slijtage."

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Groot-Brittannië 2020

Het laatste nieuws over de Britse Grand Prix direct vanaf Silverstone

18 reacties