Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers: "Dit maakt Verstappen zo goed onder deze omstandigheden"

Jan Lammers genoot van het optreden van Max Verstappen tijdens de Britse Grand Prix. De coureur zag Mercedes worstelen en Verstappen schitteren, waar hij wel een verklaring voor heeft.

De zege van Max Verstappen op Silverstone kwam voor velen als een verrassing. Zelfs Red Bull hield vooraf geen rekening met een dominante zege. Jan Lammers blikt in een exclusief gesprek met RacingNews365 terug op de jubileumrace van de Formule 1. Mercedes kende een zeer lastige race, met grote bandenproblemen. Lammers legt uit hoe dit komt: "Het probleem van Mercedes was dat ze eigenlijk teveel grip hebben. De bandentemperaturen liepen hierdoor te hoog op tijdens de race en door die wrijving krijg je blaren op de banden. Dit betekent dat ze van het gas moesten." "Mercedes heeft wel vaker problemen gehad met de hitte, niet alleen met de banden. Het lijkt erop dat hun auto gevoeliger is dan de Red Bull voor omstandigheden die niet helemaal optimaal zijn. De motor loopt prachtig onder 'normale' omstandigheden, maar als de temperatuur ineens 10 graden hoger ligt dan ondervinden ze ook op dat vlak hinder." Daar waar Mercedes het zwaar had, kwam Verstappen in zijn Red Bull bovendrijven. Met een afwijkende strategie legde het team de basis voor de zege. "Bij Red Bull zie je dat ze de banden uitstekend onder controle wisten te houden. Max Verstappen reed heel geconcentreerd en gecontroleerd." "Wat hem zo goed maakt in deze omstandigheden is eigenlijk simpel: de coureur Max. Hoe ik dat bedoel? Max weet precies welke lijnen hij moet rijden, remt op het juiste moment en niet dat halve metertje later, stuurt goed in en doet dit ronde na ronde. Het klinkt allemaal heel simpel, maar dat is het allerminst. Het draait heel erg om gevoel voor de auto en de banden." Waarom anderen dat niet doen? "Die rijden minder constant. Kijk naar een Bottas, die is aan het pushen en gaat dan net over de limiet van zijn banden heen. Net dat halve metertje later remmen, dat is dan funest. Verstappen heeft wel het gevoel dat hij weet wat zijn banden gaan doen." Lammers zag wel twee cruciale momenten in de race. "Red Bull is onder dit soort omstandigheden vaak sterk. Ze hadden een hele goede strategie, waarbij het voor Max wel erg belangrijk was dat hij direct na zijn stop Bottas ook voorbij kwam. Anders zit je achter hem klem en krijgen ook jouw banden het zwaarder. Nu, met vrij baan, kon Max zijn eigen tempo rijden. Dat geldt ook voor de openingsfase, Lewis zat klem achter Valtteri en daardoor sleten zijn banden ook sneller. Als Lewis de leiding had gepakt, was die waarschijnlijk wel sneller geweest en had die mogelijk een gaatje geslagen en dan krijgt zo'n race een ander verloop." Hamilton maakte tijdens de race een opmerking over een vermeende afwijkende bandendruk van Red Bull. Volgens Lammers kan hij onmogelijk bedoeld hebben dat Red Bull vals speelde. Coureurs moeten allemaal met een bandenspanning rijden die binnen een bepaalde range moet liggen. Er is een minimale en een maximale bandenspanning. "Ieder team wil een coureur met een zo laag mogelijke bandenspanning onderweg sturen, want dan is de grip beter. Dit betekent echter ook dat de temperatuur en de druk in de band hoger op kunnen lopen tijdens het rijden en teveel hitte in een band betekent blaren op de band", legt Lammers uit. "Mercedes wist de temperatuur van de band niet goed onder controle te houden. Lewis bedoelde niet dat Red Bull vals speelde, dat kan ik me niet voorstellen. Doordat Max zijn banden beter onder controle wist te houden, bleef de temperatuur en de druk in de band lager en had hij veel minder last van slijtage."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden