Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

F1-stand

  • 1 VER 185
  • 2 HAM 177
  • 3 NOR 113
VT1 vr 30 jul
VT2 vr 30 jul
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Lammers: "Dit maakt Verstappen zo goed onder deze omstandigheden"

Jan Lammers genoot van het optreden van Max Verstappen tijdens de Britse Grand Prix. De coureur zag Mercedes worstelen en Verstappen schitteren, waar hij wel een verklaring voor heeft.

De zege van Max Verstappen op Silverstone kwam voor velen als een verrassing. Zelfs Red Bull hield vooraf geen rekening met een dominante zege. Jan Lammers blikt in een exclusief gesprek met RacingNews365 terug op de jubileumrace van de Formule 1.

Mercedes kende een zeer lastige race, met grote bandenproblemen. Lammers legt uit hoe dit komt: "Het probleem van Mercedes was dat ze eigenlijk teveel grip hebben. De bandentemperaturen liepen hierdoor te hoog op tijdens de race en door die wrijving krijg je blaren op de banden. Dit betekent dat ze van het gas moesten."

"Mercedes heeft wel vaker problemen gehad met de hitte, niet alleen met de banden. Het lijkt erop dat hun auto gevoeliger is dan de Red Bull voor omstandigheden die niet helemaal optimaal zijn. De motor loopt prachtig onder 'normale' omstandigheden, maar als de temperatuur ineens 10 graden hoger ligt dan ondervinden ze ook op dat vlak hinder."

Daar waar Mercedes het zwaar had, kwam Verstappen in zijn Red Bull bovendrijven. Met een afwijkende strategie legde het team de basis voor de zege. "Bij Red Bull zie je dat ze de banden uitstekend onder controle wisten te houden. Max Verstappen reed heel geconcentreerd en gecontroleerd."

"Wat hem zo goed maakt in deze omstandigheden is eigenlijk simpel: de coureur Max. Hoe ik dat bedoel? Max weet precies welke lijnen hij moet rijden, remt op het juiste moment en niet dat halve metertje later, stuurt goed in en doet dit ronde na ronde. Het klinkt allemaal heel simpel, maar dat is het allerminst. Het draait heel erg om gevoel voor de auto en de banden."

Waarom anderen dat niet doen? "Die rijden minder constant. Kijk naar een Bottas, die is aan het pushen en gaat dan net over de limiet van zijn banden heen. Net dat halve metertje later remmen, dat is dan funest. Verstappen heeft wel het gevoel dat hij weet wat zijn banden gaan doen."

Lammers zag wel twee cruciale momenten in de race. "Red Bull is onder dit soort omstandigheden vaak sterk. Ze hadden een hele goede strategie, waarbij het voor Max wel erg belangrijk was dat hij direct na zijn stop Bottas ook voorbij kwam. Anders zit je achter hem klem en krijgen ook jouw banden het zwaarder. Nu, met vrij baan, kon Max zijn eigen tempo rijden. Dat geldt ook voor de openingsfase, Lewis zat klem achter Valtteri en daardoor sleten zijn banden ook sneller. Als Lewis de leiding had gepakt, was die waarschijnlijk wel sneller geweest en had die mogelijk een gaatje geslagen en dan krijgt zo'n race een ander verloop."

Hamilton maakte tijdens de race een opmerking over een vermeende afwijkende bandendruk van Red Bull. Volgens Lammers kan hij onmogelijk bedoeld hebben dat Red Bull vals speelde.

Coureurs moeten allemaal met een bandenspanning rijden die binnen een bepaalde range moet liggen. Er is een minimale en een maximale bandenspanning. "Ieder team wil een coureur met een zo laag mogelijke bandenspanning onderweg sturen, want dan is de grip beter. Dit betekent echter ook dat de temperatuur en de druk in de band hoger op kunnen lopen tijdens het rijden en teveel hitte in een band betekent blaren op de band", legt Lammers uit.

"Mercedes wist de temperatuur van de band niet goed onder controle te houden. Lewis bedoelde niet dat Red Bull vals speelde, dat kan ik me niet voorstellen. Doordat Max zijn banden beter onder controle wist te houden, bleef de temperatuur en de druk in de band lager en had hij veel minder last van slijtage."

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Groot-Brittannië 2020

Het laatste nieuws over de Britse Grand Prix direct vanaf Silverstone

18 reacties

    x
    Breaking Red Bull vecht straf Hamilton officieel aan